Työmarkkinatuki ja maksuesto

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Mmkk

Työmarkkinatuki ja maksuesto

Lukematon viesti Kirjoittaja Mmkk » 24 Syys 2019, 20:57

Hei!
Olin puoli vuotta kestävässä työkokeilussa, jonka jälkeen olen ollut oikeutettu työmarkkinatukeen, vaikka minulla ei ole ammattitutkintoa ja olen alle 25-vuotias. Minulla on selvityspyyntö siitä, olenko hakenut nyt syksyllä opintoihin. En ole hakenut, sillä olemme sopineet työnhaustani ja olen lähettänyt työhakemuksia eri paikkoihin. Saisin täyttää päivät 07.09-04.10 ajalta, sillä maksujakso on vielä kesken. Te-toimistolta on laitettu 01.09 alkaen maksuesto käsittelyn ajaksi, vaikka selvityspyyntö on laadittu vasta 10.09. Saanko vielä tuolta ajalta normaalisti tuon rahan vaikka heiltä tulee jatkosta luultavasti kielteinen lausunto? Ei he varmaan kesken tuon ajan voi ilmoittaa että et saakaan täyttää tuon ajan päiviä, kun kuitenkin työttömänä on ollut.

Kela | työttömyysturva

Re: Työmarkkinatuki ja maksuesto

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 25 Syys 2019, 10:01

Hei Mmkk!

Työttömyysetuutta voidaan maksaa vain siihen päivään asti, josta alkaen TE-palvelut ovat antaneet lausunnon. Sen jälkeiseltä ajalta tuki voidaan maksaa vasta kun uusi lausunto on saatu ja se puoltaa tuen maksamista.

Toivottavasti lausunto tulee pian ja tilanne selkeytyy.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Mmkk

Lukematon viesti Kirjoittaja Mmkk » 25 Syys 2019, 10:49

Ok. He ovat sieltä laatinut selvityspyynnön vasta 11.9 ja silloin kelaan on mennyt muu lausunto, että toimitetaan myöhemmin. Jos sitä ei ole vielä ennen kun saisin täyttää niin maksetaanko se silti vai ei?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 25 Syys 2019, 14:39

Hei Mmkk!

Työttömyysturva maksetaan voimassa olevien lausuntojen perusteella. Jos Kelaan on tullut tieto, että lausunto toimitetaan myöhemmin, voidaan tuki maksaa lausunnossa mainittuun päivään saakka. Jos lausunnossa on mainittu, että lausunto 1.9.2019 alkaen toimitetaan myöhemmin, tuki voidaan maksaa 31.8.2019 saakka.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi