Opintojen aloituksen lykkäys ja työmarkkinatuki

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

opiskelija273

Opintojen aloituksen lykkäys ja työmarkkinatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelija273 » 30 Syys 2019, 22:52

Hei!

Olen valmistunut ylioppilaaksi keväällä 2019 ja saanut opiskelupaikan Tampereen yliopistosta. Olen kuitenkin lykännyt opintojen aloitusta vuodella, koska aloitan asevelvollisuuden suorittamisen tammikuussa 2020.

Ilmottauduin työttömäksi TE-palveluihin syyskuun alussa kesätöiden loputtua. Sain päätöksen, että työmarkkinatuen maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä. Perusteluissa oli erikseen mainittu, että opintojen lykkäys armeijan vuoksi on ok. Tämän jälkeen tein työmarkkinatuen hakemuksen kelalle, mikä hylättiin, koska minulla ei ole ammatillista tutkintoa ja täten minulle on määrätty 5kk odotusaika.

Eikö siis opiskelupaikalla ole mitään merkitystä odotusajan suhteen? Olin kesätöissä kokoaikaisena 4kk ajan, voiko tätä vähentää 5kk odotusajasta?

Kela | työttömyysturva

Re: Opintojen aloituksen lykkäys ja työmarkkinatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 02 Loka 2019, 08:45

Hei opiskelija273!

Kun sinulla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen. Odotusajasta voidaan vähentää sellaiset täydet kalenteriviikot, joina olet ollut työssä ja joka voidaan lukea työssäoloehtoon. Odotusaika alkaa kulumaan, kun olet ilmoittautunut työnhakijaksi ja hakenut työttömyysetuutta.

Täytät palkansaajan työssäoloehdon, jos
- olet ollut palkkatyössä vähintään 26 viikkoa (noin 6 kk) työttömyyttä edeltäneen 28 kuukauden eli tarkastelujakson aikana
- työaikasi on ollut vähintään 18 tuntia viikossa
- palkkasi on ollut vähintään työehtosopimuksen mukainen.

Jos työehtosopimusta ei ole, palkkasi on pitänyt olla vähintään 1 211 e/kk (vuonna 2019)

Opiskelupaikalla ei ole vaikutusta odotusaikaan. Voit vielä olla tarvittaessa henkilökohtaisesti yhteydessä Kelaan sen osalta onko työskentelyä huomioitu päätökselläsi.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Tulorekisteri

Lukematon viesti Kirjoittaja Tulorekisteri » 02 Loka 2019, 20:50

Eikös Kelan pitäisi nähdä nuo työsuhde- ja palkkatiedot kesältä 2019 tulorekisteristä ja huomioida ne viran puolesta odotusaikaa laskettaessa ?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 03 Loka 2019, 10:25

Hei Tulorekisteri!

Olet oikeassa, että palkkatiedot saadaan nykyisin suoraan tulorekisteristä.

Tulorekisterin tiedot eivät kuitenkaan välttämättä ole riittävät odotusajan tutkimiseen liittyen, koska niistä ei mm. selviä hakijan viikoittainen työaika. Tämän vuoksi esimerkiksi työsopimus tai työtodistus tarvitaan liitteeksi.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi