Työttömyysturvan hakeminen

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Tiguan

Työttömyysturvan hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiguan » 01 Loka 2019, 11:03

Hei!

Valmistuin maisteriksi kesäkuussa ja olin töissä koko kesän. Samainen työsopimus jatkuu edelleen, mutta nollasopimuksen alaisena teen vuoroja vain silloin tällöin, eli kuukausikohtainen palkkani vaihtelee riippuen kuinka monta vuoroa teen kuukaudessa.

Saan asumistukea, ja kesäkuukausien palkoista olen ilmoittanut Kelalle. Etsin myös koko ajan aktiivisesti kokoaikatyötä joka vastaisi koulutustani.

Pitäisikö minun siis ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja hakea työttömyysturvaa, vaikka periaatteessa minulla on työsopimus voimassa? Voiko työttömyysturvaa saada takautuvasti kesäkuukausien ajalta, vai vaikuttaako näiden kuukausien korkeampi palkka etuuden saamiseen?

Ystävällisin terveisin,
Tiguan

Kela | työttömyysturva

Re: Työttömyysturvan hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 02 Loka 2019, 14:08

Hei Tiguan!

Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä TE-palveluun ja ilmoittautumaan työnhakijaksi. Näin voi tehdä vaikka olisi työsopimus voimassa. TE-palvelu tutkii tilanteesi ja antaa asiasta lausunnon. Jos he katsovat, ettet ole kokoaikatyössä, voisit hakea työttömyysetuutta työttömyyskassasta (jos sellaiseen kuulut) tai Kelasta.

Työttömyysturvaa voi hakea 3 kk takautuen, mutta yleensä työnhakua ei laiteta takautuen voimaan. Voit kuitenkin varmistaa tämän vielä TE-palvelusta.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi