Työkokeilu ja työmarkkinatuki

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

ElisaEllaHanna

Työkokeilu ja työmarkkinatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja ElisaEllaHanna » 04 Marras 2019, 16:09

Hei,
Olen aikeissa aloittaa työkokeilun joulukuussa. Opiskelen tällä hetkellä Varalan urheiluopistossa liikunnanohjauksen peruskurssilla, joka päättyy 13.12. Tämän jälkeen olen työtön ja aikeissa aloittaa työkokeilussa.
Haluaisin kysyä, että onko työmarkkinatuen kannalta väliä montako tuntia päivässä olen työkokeilussa? Entä sillä, olenko neljänä vai viitenä pvänä vkossa töissä? Työkokeilun lisäksi olen työkokeilun järjestäjällä töissä palkalla iltapäivisin, onko tämä edelleen mahdollista, jos palkkani ei ylitä 300 euron kuukausirajaa?
Kiitos!

Kela | työttömyysturva

Re: Työkokeilu ja työmarkkinatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 06 Marras 2019, 10:54

Hei ElisaEllaHanna!

Työkokeilu on työllistymistä edistävää palvelua. TE-palvelu antaa työvoimapoliittisen lausunnon työllistämistä edistävästä palvelusta. Työkokeilu päiviltä saa kulukorvauksen. Työttömyysajanilmoituksella ilmoitetaan osallistumispäiville "TE-palvelun kanssa sovitussa palvelussa". Jos olet palkkatyössä samana päivänä, päiväkohtaisesta valikosta löytyy oma selite tälle (työkokeilussa ja työssä). Merkitse tuntimääräksi vain palkkatyön tunnit kyseiselle päivälle.

Lisätietoa työkokeilusta antaa TE-palvelu.

Jos saat osa-aikatyön tai keikkatyön, työttömyysetuutesi sovitellaan yhteen tulojesi kanssa eli voit saada soviteltua työttömyysetuutta. Se tarkoittaa sitä, että saamasi palkka voi vähentää työttömyysetuutta. Työttömyysetuuden määrään vaikuttavat kaikki ansiotulot, jotka ylittävät suojaosan. Suojaosa tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka voit ansaita ilman, että se vaikuttaa työttömyysetuuteesi. Suojaosa on 279 euroa, jos etuus maksetaan 4 viikon välein ja 300 euroa, jos etuus maksetaan kuukauden välein. www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi