Millä perusteella saa soviteltua työttömyysetuutta?

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kysymyskuuluu1

Millä perusteella saa soviteltua työttömyysetuutta?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kysymyskuuluu1 » 06 Huhti 2020, 09:26

Millainen työsopimus minulla pitää olla, jotta voin saada lisäksi soviteltua työttömyysetuutta. Olen mahdollisesti saamassa töitä niin, että olen 1-2 päivää viikosta töissä provisiopalkalla, onko minun silloin mahdollista saada Kelalta myös työmarkkinatukea? Pitääkö työsopimuksen olla tällöin osa-aikainen?

Kela | työttömyysturva

Re: Millä perusteella saa soviteltua työttömyysetuutta?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 07 Huhti 2020, 14:49

Hei Kysymyskuuluu1!

Jotta työttömyysetuuteen olisi oikeus, sinun tulisi ilmoittautua TE-palveluihin työnhakijaksi, jos et ole vielä hakeutunut. Te-palvelut antavat Kelalle työvoimapoliittinen lausunnon työttömyysetuuden maksamista varten. Jos lausunto puoltaa tuen maksamista, niin Kela tutkii työajan ja palkan vaikutusta tukeen. Soviteltu työttömyysetuus on mahdollinen, jos työaika on enintään 80 % kokoaikatyön työajasta. Jos työnantaja ei valvo työaikaa, ei sovitellun päivärahan edellytysten täyttymistä pystytä toteamaan. Provisiopalkka-aloilla pelkkä tulojen vähäisyys tai väheneminen ei ole peruste sovitellun päivärahan maksamiseen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi