Lomautus+sairausloma+työkokeilu+työmarkkinatuki

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

rets1

Lomautus+sairausloma+työkokeilu+työmarkkinatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja rets1 » 08 Huhti 2020, 16:38

Hei!
Olen 57- vuotias ja ollut lomautettuna heinäkuusta 2016 alkaen. Ennen lomautusta olin pitkään töissä k.o työpaikassa. Lomautuksen aikana olen ollut sairauslomalla tapaturman vuoksi (7/18 - 9/19).
Sairausloman jälkeen olin Ilmarisen järjestämässä työkokeilussa puoli vuotta. Työkokeilu loppui tällä viikolla, eikä se johtanut työllistymiseen.
Ansiosidonnaispäivät ovat tietenkin loppuneet ja nyt pitää hakea Kela:n työttömyystukea (= työmarkkinatuki?)
Kuinka työssäoloehtoa sovelletaan tällaisessa tapauksessa? Entä vaikuttavatko vähäiset pääomatulot tuen määrään; olen ymmärtänyt että yli 55- vuotiailla ne eivät vaikuttaisi?
Mainittakoon vielä että olen edelleen kirjoilla työpaikassa, josta olen lomautettu.

Kela | työttömyysturva

Re: Lomautus+sairausloma+työkokeilu+työmarkkinatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 09 Huhti 2020, 12:19

Hei rets!

Työssäoloehto täytyy, jos on ollut palkkatyössä edeltävän 28 kuukauden aikaan vähintään 26 viikkoa. Tarkastelujaksoa voidaan pidentää esimerkiksi sairauden ja kuntoutuksen perusteella. Työssäoloehdon täyttyminen tutkitaan tarkemmin hakemuksen perusteella.

Jos työssäoloehto ei täyty, myönnettävä tuki on työmarkkinatuki. Tuessa on tarveharkinta. Pääomatuloja ei kuitenkaan huomioida, jos tuen saaja on yli 55 ja on työttömäksi jäädessään täyttänyt työssäoloehdon.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

rets1

Lukematon viesti Kirjoittaja rets1 » 09 Huhti 2020, 12:41

Kiitos vastauksesta! Haluaisin kuitenkin vielä selvennystä kohtaan: tarkastelujakson pidentäminen?
Tuo 28kk tarkastelujaksohan ei kohdallanin riitä, jos se lasketaan työmarkkinatukihakemuksen alkamispäivästä.
Syynä pitkä sairauslomani...
Sen sijaan ennen työttömäksi jäämistäni olin hyvinkin 28kk töissä; itseasiassa 18 vuotta...

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 09 Huhti 2020, 13:04

Hei rets1!

Työssäoloehdon tarkasteluaikaa voidaan pidentää juurikin sairauden vuoksi.

Työssäoloehdon tarkastelujaksoa voidaan pidentää enintään 7 vuodella. Pisimmillään tarkastelujakso on siis 9 vuotta ja 4 kuukautta.

Kun täytät hakemusta, siinä kysytään onko sinulla tarkastelujaksoa pidentäviä tilanteita ja siinä yhteydessä voit ilmoittaa sairauslomasta.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

rets1

Lukematon viesti Kirjoittaja rets1 » 14 Huhti 2020, 08:26

Ok, tämä selvensi! Kiitos ja hyvää Pääsiäistä!