Maisterintutkinnon teko omaehtoisella opiskelulla työmarkkinatuella

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

VanhaGubbe

Maisterintutkinnon teko omaehtoisella opiskelulla työmarkkinatuella

Lukematon viesti Kirjoittaja VanhaGubbe » 14 Huhti 2020, 05:34

Kysymykseni koskee maisterintutkinnon tekoa omaehtoisen opiskelun kautta työmarkkinatuella.

Olen suorittanut v. 2017 kandin tutkinnon 3 vuoden jälkeen ja sen jälkeen ollut töissä ja välillä työttömänä EU:n ulkopuolella.
1)Jos nyt palaan Suomeen ja ilmoittaudun työttömäksi, voinko jatkaa opintojani ja suorittaa maisterintutkinnon omaehtoisena opiskeluna eli työllisyyttä edistävään palveluun osallistumisena? Minulla on jo jonkin verran maisterin opintoja. En ole käsittääkseni oikeutettu peruspäivärahaan, koska en ole ollut EUn sisällä töissä viimeisen 28 kuukauden aikana.
2) Olen myös kiinnostunut siitä, onko työmarkkinatuella mahdollisuus opiskella ulkomailla omaehtoisena opiskeluna?

Minulla on jonkin verran opintotukikuukausia jäljellä, en ole kuitenkaan ollut yliopiston kirjoilla lähes kolmeen vuoteen enkä tietenkään nostellut opintotukeja. En ole varma riittäisivät jäljellä olevat opintotukikuukauteni maisterin tutkintoon, sillä opiskelin kandia jo nuorempana yhden vuoden ajan. Maksan parhaillaan opintolainaa kandintutkinnostani takaisin. Mietin, että jos opiskelen työmarkkinatuella, saanko opintolainaa, vai oliko tämä sidottu opintotukeen? Jos minulla on opintotukikuukausia jäljellä, pitääkö ne "käyttää'" ensin, vai voinko opiskella ty;markkinatuella?

Kiitos kovasti vastauksesta. =)

VanhaGubbe

Re: Maisterintutkinnon teko omaehtoisella opiskelulla työmarkkinatuella

Lukematon viesti Kirjoittaja VanhaGubbe » 14 Huhti 2020, 06:21

Unohdin kysyä, onko EU:n ulkopuolelta palaavana minulla 5 kk karenssi työmarkkinatukeen, kuten viimeksi ennen tutkintoa Suomeen palatessani? Käsitin että nyt kun on tutkinto, ei tuota 5 kk karenssia ole, jos palaa ulkomailta EU:n ulkopuolelta.

Onko työmarkkinatuessa ammattisuoja 3 kuukauden ajan jo kandintutkinnon jälkeen vai pitääkö olla maisterinpaperit?

Lisäksi viimeksi kun listauduin työttömäksi vuonna 2014 ja olin kiinnostunut kuorma-autonkuljettajan ammattitutkinnon teosta, minulle sanottiin että näihin ei ole yleensä naisia valittu ja suositeltiin lähihoitajan koulutusta. Onko jossakin lista, mihin koulutuksiin on työttömänä soveliasta hakea sukupuolen perusteella vai saako hakea kaikkiin?

Jos haluaisin tehda samanaikaisesti tuplamaisterin paperit tyollistymista helpottamaan ja opiskelisin toista tyomarkkinatuella, olisiko se hyvaksyttya?
Kiitos!

Kela | työttömyysturva

Re: Maisterintutkinnon teko omaehtoisella opiskelulla työmarkkinatuella

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 15 Huhti 2020, 08:48

Hei VanhaGubbe!

Omaehtoisesta opiskelusta sinun kannattaa olla yhteydessä TE-palveluihin, koska sitä kautta tulee päätös siitä, oletko oikeutettu omaehtoiseen opiskeluun ja saamaan työttömyysetuutta.

TE-palvelut osaavat myös vastata kysymykseen siitä, voiko tukea saada ulkomaille.

Jos opiskelee työttömyysetuudella, niin silloin ei ole mahdollista saada opintolainaa. Opintolaina on sidoksissa opintotukeen, niinkuin jo vähän arvelitkin.

Opintotukikuukausia ei ole tarvetta käyttää, vaan työttömyysetuutta voi saada omaehtoiseen opiskeluun, vaikka tukikuukausia olisikin jäljellä.

TE-palvelut tekevät myös päätöksen mahdollisesta karenssista, joten asiaa tulisi kysyä sitä kautta.
Kertomasi perusteella kuulostaa kyllä, että tässä olisi kyse odotusajasta ja siitä tekee päätöksen Kela. Koska sinulla on ammatillinen tutkinto, ei sinulle tule 5 kuukauden odotusaikaa työttömyysetuuteen uudestaan.

Ammattisuoja on myös asia, josta TE-palvelut osaavat kertoa sinulle tarkemmin.

TE-palvelut osaavat myös sanoa tarkemmin tuohon koulutusasiaan liittyen sekä tuplaopiskeluun.

Toivottavasti näistä vastauksista oli sinulle jotain hyötyä ja enemmän varmasti selviää, kunhan olet yhteydessä TE-palveluihin.

Kela maksaa työttömyysetuutta siis TE-palveluiden antamien lausuntojen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi