Työssäoloehto lukiolaiselle

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Teppana01

Työssäoloehto lukiolaiselle

Lukematon viesti Kirjoittaja Teppana01 » 14 Huhti 2020, 22:49

Hei,
Olen hakenut lukion jälkeen opiskelemaan ja saanutkin opiskelupaikan. Lykkäsin opiskelun alkua, koska menin koulun loputtua suorittamaan asepalveluani. Kun lopetin joulukuussa asepalvelun ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi, koska opintoni alkavat vasta tulevana syksynä. En kuitenkaan saanut mitään työttömyyskorvausta, koska työssäoloehto ei täyttynyt, olen kuitenkin hakenut opiskelupaikkaa yhteishaussa. Mielestäni on vähän outoa, että joudun tuon asepalvelun vuoksi elämään nyt ilman minkäänlaista korvausta. Jos en olisi saanut opiskelupaikkaa, niin olisinko silloin eri asemassa?
Jos en olisi mennyt armeijaan enkä olisi saanut opiskelupaikkaa, mutta kuitenkin hakenut yhteishaussa, niin olisinko tuolloin kuulunut työttömyysturvan piiriin? Rokotetaanko minua siis siitä, että minua odottaa syksyllä opiskelu?
En voi ymmärtää miksi minuun sovelletaan tuota työssäoloehtoa.

Kela | työttömyysturva

Re: Työssäoloehto lukiolaiselle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 15 Huhti 2020, 15:06

Hei Teppana01!

Jos sinulla ei ole peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoon johtavaa ammatillista koulutusta etkä ole täyttänyt työssäoloehtoa, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden (21 viikon) odotusajan jälkeen. Odotusaika alkaa siitä, kun ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi.

Odotusaika täyttyy, kun olet ollut yhteensä 21 viikon ajan työttömänä työnhakijana TE-toimistossa, palkansaajan työssäoloehtoon luettavassa työssä, työllistynyt yritystoiminnassa tai ollut muussa työllistymistä edistävässä palvelussa kuin kuntouttavassa työtoiminnassa.

Jos haluat keskustella tarkemmin päätöksestäsi, voit ottaa yhteyttä Kelan puhelinpalveluun www.kela.fi/soita-kelaan.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi