Tuet yhteenmuutossa EU-rekisteröidyn kanssa

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

emiemi

Tuet yhteenmuutossa EU-rekisteröidyn kanssa

Lukematon viesti Kirjoittaja emiemi » 16 Huhti 2020, 12:57

Olen muuttamassa vuokralle henkilön kanssa jonka oleskeluoikeus on rekisteröity. Hän ei ilmeisesti ole oikeutettu silloin toimeentulotukeen, mutta olenko minä jos jaan hänen kanssaan talouden? Saammeko asumistukea normaalisti kahdelle ihmiselle vai vain minun osuudelleni vuokrasta? Onko hän työttömänä oikeutettu työmarkkinatukeen? Muutto on pysyvä ja työpaikkaa ei vielä ole, haussa kylläkin ja TE-toimistolle rekisteröinti edessä.

Vieras

Re: Tuet yhteenmuutossa EU-rekisteröidyn kanssa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Huhti 2020, 13:12

Te-tomisto tekee päätöksen työmarkkinatuesta ja tekee siitä lausunnon kelaan.Kela maksaa jos oikeus on työmarkkinatukeen.

emiemi

Lukematon viesti Kirjoittaja emiemi » 16 Huhti 2020, 13:26

Kiitos. Vielä jää kysymys tuosta omasta ja hänen asumistuestaan ja minun toimeentulotuestani. Vai postaanko erilliset kysymykset eri aihealueelle?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 17 Huhti 2020, 15:10

Hei emiemi!

Yleisessä asumistuessa ruokakuntaan katsotaan kuuluvaksi vain Suomen sosiaaliturvan piiriin kuuluvat henkilöt. Oleskeluoikeus ei vielä tarkoita, että hänellä on päätös sosiaaliturvaan kuulumisesta. Jos hän ei kuulu sosiaaliturvan piiriin, häntä ei huomioida asumistuen laskennassa. Tällöin asumiskustannuksina huomioidaan vain sinun osuus asumismenoista.

Myös työttömyysturva edellyttää yleensä sosiaaliturvaan kuulumista. Hänen kannattaa kuitenkin olla yhteydessä TE-palveluihin ja ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi.

Toimeentulotuen osalta siirsin kysymyksesi Kysy toimeentulotuesta palstalle.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi