yrittäjä, miten käsittelette jos 01.03 jälkeen minulle tulee helmikuun palkka?

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Maartin

yrittäjä, miten käsittelette jos 01.03 jälkeen minulle tulee helmikuun palkka?

Lukematon viesti Kirjoittaja Maartin » 17 Huhti 2020, 09:52

Hei,

Olen yrittäjä, yksin teen töitä omalle Oy:lle.

Työn puutteessa olen hakenut toimeentulotukia 01.03. alkaen.
Teen töitä rakennusalalla ja laskujen maksu työn osalta sekä oma palkanmaksu voivat viivästyä paljon.

Mistä aikaväliltä huomioitte palkkatuloni toimentulotukikäsittelyssä?
Esimerkiksi jos 01.03 jälkeen minulle tulee tammi- ja helmikuun palkka?

Kela | työttömyysturva

Re: yrittäjä, miten käsittelette jos 01.03 jälkeen minulle tulee helmikuun palkka?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 20 Huhti 2020, 09:09

Hei Maartin!

Kysymyksesi koskee toimeentulotukea, joten siirrän kysymyksesi toimeentulotuki palstallemme. Löydät kysymyksen täältä.

Toimit yrittäjänä ja esitit kysymyksen työttömyysturva palstalle, joten kerron myös, kuinka tulot vaikuttavat työttömyysturvaan. Työttömyysturva on ensisijaista etuutta toimeentulotukeen nähden.

Työttömyysturvan saaminen edellyttää, että hakija ilmoittautuu työnhakijaksi TE-palveluun ja

• yrittäjän päätoiminen työskentely on päättynyt tai
• yritystoiminnasta saatava tulo on vähemmän kuin 1 089,67 euroa kuukaudessa siinä jokaista yrittäjänä työskentelevää henkilöä kohti.

Nämä edellytykset tutkii TE-toimisto joka toimittaa Kelaan lausunnon työttömyysturvan maksamista varten.

Hakijan tulee ilmoittaa arvionsa tuloista myös Kelalle työttömyysturvaa hakiessaan. Tulon arvioinnissa yrittäjä voi vähentää tulon hankkimisesta ja säilyttämisestä aiheutuneet menot. Tuloksi katsotaan hakijan yritystoiminnasta saama tulo poikkeuslain aikana. Työn tekemisen ajankohdalla ei ole merkitystä, joten yritystulot huomioidaan sille kuukaudelle, jolloin ne maksetaan.

Yrittäjälle työmarkkinatukea voidaan maksaa ajalta 16.3.2020–30.6.2020. Jos yrittäjä on ilmoittautunut Te-palveluihin työnhakijaksi viimeistään 15.4.2020, niin hänellä on oikeus työmarkkinatukeen työnhakua edeltävältä ajalta 16.3.2020 alkaen. Tukea voi kuitenkin saada aikaisintaan vasta siitä alkaen, kun yllämainitut edellytykset täyttyvät.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi