Muutto ja karenssi

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Anna L

Muutto ja karenssi

Lukematon viesti Kirjoittaja Anna L » 01 Kesä 2020, 12:58

Hei,

Irtisanouduin työpaikasta, omasta pyynnöstäni marraskuussa -19, halusin muuttaa poikaystäväni kanssa yhteen hänen kotikaupunkiinsa. Viimeiseksi työpäiväksi sovittiin irtisanomisajan mukaisesti 31.12.2019 jolloin myös muutin pois kaupungista.

Työpaikassa pysyminen ja toisessa kaupungissa asuminen olisi tarkoittanut minulle yli 3 h työmatkoja päivittäin. Työnantajani suostutteli minut jatkamaan työsopimusta joulukuulta niin että tulisin vielä perehdyttämään seuraajaani kun hänet on rekryprosessin myötä valittu. Sovimme että käytän tammikuussa kertyneitä lomapäiviä eli olen melkein koko tammikuun lomalla. Menin loman jälkeen perehdyttämään seuraajani 2-3 päiväksi viikossa ja yövyin hotellissa työnantajan kustannuksella. Viimeinen työpäivä oli 5.2.2020 eli olin vuoden 2020 puolella töissä vain muutamia työpäiviä.

Sain Kelalta työvoimapoliittisen lausunnon jonka mukaan en ole oikeutettu työttönmyysetuuteen 6.2. alkaen. Lausunnossa kerrottiin ettei muutolla (31.12.209) ja irtisanoutumisella (5.2.2020) nähdä yhteyttä. Mielestäni tämä on väärä päätös. Miten voin parhaiten oikaista tämän väärin perustellun lausunnon? Mitä seikkoja minun kannattaa ottaa esille valituksessa?

Kela | työttömyysturva

Re: Muutto ja karenssi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 02 Kesä 2020, 10:59

Hei Anna L!

Työvoimapolittisen lausunnon antaa Te-palvelut, ei Kela.
Kela saisi maksaa työttömyysturvaa Te-palveluiden myönteisen lausunnon perusteella.

Jos olet hakenut jo Kelasta työttömyysturvaa ja se on sinulta hylätty Te-palveluiden lausunnon perusteella, voit tehdä valituksen siihen työttömyysturva pätökseen liittyen, päätöksessä olevien valitus ohjeiden mukaisesti. Valituksessa voit kertoa mielestäsi virheellisestä lausunnosta ja kun valitus asiaasi käsitellään pyytää Kela Te- palveluista kannanoton lausuntoon liittyen.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi