Työmarkkinatuki/ Päiväraha.

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

maijaliisa

Työmarkkinatuki/ Päiväraha.

Lukematon viesti Kirjoittaja maijaliisa » 02 Kesä 2020, 21:08

Millaista tukea yli 25 -vuotias voi saada ja kuinka paljon ,jos asuu vanhempien kanssa samassa taloudessa? Ammatti on ja ammattikurssi on päättymässä, mutta ei ole työkokemusta eikä vielä tietoa töistä.

Vieras

Re: Työmarkkinatuki/ Päiväraha.

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Kesä 2020, 13:08

Työmarkkinatukea.Olethan ilmoittautunut te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi koska te-toimisto tekee päätöksen työmarkkinatuesta.

PAK

Lukematon viesti Kirjoittaja PAK » 03 Kesä 2020, 14:41

Hei

olen valmistunut ylioppilaaksi 1.6.2019. Vuoden 2019 kesällä olin kuukauden verran töissä ja armeijaan lähdin 8.7.2019. Olen kotiutumassa 18.6.2020.

Kesäksi 2020 olen saanut töitä, aloitan heinäkuussa ja töitä on sovittu olevan ainakin elokuun loppuun asti.

tiedän, että työttömäksi työnhakijaksi tulee ilmoittautua viimeistään 18.6. Mutta kuinka pitkälle menee ennen kuin olen minkään työttömyysturvan piirissä?

Kuluttavatko kesän 2019 ja 2020 työjaksot sitä 5 kuukauden omavastuuaikaa? Entä kesätyöt jo vuonna 2018?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 04 Kesä 2020, 10:43

Hei maijaliisa!

Ilmoittaudu TE-palveluun työttömäksi työnhakijaksi ja voit hakea Kelasta työttömyysturvaa. Työmarkkinatuki on tarveharkintainen, eli sen suuruuteen vaikuttavat omien tulojesi lisäksi vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan samassa taloudessa. Jos työssäoloehto täyttyy ja olet oikeutettu peruspäivärahaan, silloin vanhemman luona asuminen ei vaikuta päivärahan määrään.

Ensimmäinen hakemus kehotetaan yleensä lähettämään 5 työttömyyspäivän jälkeen, jotta omavastuuaika on ehtinyt kulua. Työttömyysturvan 5 omavastuupäivää on kuitenkin nyt väliaikaisesti poistettu 16.3. alkaen. Voit siis lähettää hakemuksen vaikka heti. Työttömyysetuus myönnetään aikaisintaan siitä päivästä, jolloin olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Jatkossa hakemus täytetään neljän viikon välein.

Tarvittaessa voit hakea perustoimeentulotukea.

Hei PAK!

Odotusajasta voidaan vähentää sellaiset täydet kalenteriviikot, jolloin hakija on
• ollut työssä, joka voidaan lukea työssäoloehtoon
• työllistynyt yrittäjänä, ja työ voidaan lukea yrittäjän työssäoloehtoon
• edellisen 2 vuoden aikana on saanut työttömyysetuutta tai jolloin muuten on ollut oikeutettu työttömyysetuuteen, mutta ei ole saanut työttömyysetuutta odotusajan, tarveharkinnan (tulojen) tai omavastuuajan takia.

Ilmoita hakemuksessa ajanjaksoista jolloin olet ollut töissä, niin käsittelyssä tutkitaan voidaanko työtä lukea työssäoloehtoon.

Odotusaika alkaa siitä, kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ja haet työttömyysetuutta. Jos odotusaikana osallistuu TE-palveluiden kanssa sovittuun työkokeiluun tai muuhun työllistymistä edistävään toimenpiteeseen, voidaan työmarkkinatukea maksaa ko. toimenpiteen ajalta odotusajasta huolimatta.

Alle 25-vuotiaille vailla ammattilista koulutusta oleville TE-palvelu voi asettaa työssäolovelvoitteen, jos työtön ei ole hakenut koulutukseen tai ottanut opintopaikkaa vastaan. Odotusaika alkaa velvoitteen täyttymisen jälkeen. Jos henkilö on velvoitteen täyttyessä työllistämistä edistävässä palvelussa, niin odotusaika alkaa vasta palvelun päätyttyä.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi