Miksi työnteosta rangaistaan?

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Vieras

Miksi työnteosta rangaistaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Kesä 2020, 00:56

Hei,
olen ollut lomautettuna huhtikuusta alkaen. Minulle maksettiin huhtikuussa peruspäiväraha neljältä viikolta. Toukokuussa minulle tarjoutui mahdollisuus tehdä satunnaisia sijaisuuksia yrityksessä, josta olin lomautettuna. Tälle ajanjaksolle (neljän viikon jakso toukokuussa) ei kuitenkaan sisältynyt palkanmaksupäiviä. Tein työttömyysajan ilmoituksen normaalisti Kelan sivuilla, mutta päätös oli se, että sain peruspäivärahaa vain noilta päiviltä, jolloin en tehnyt sijaisuuksia. Minulle oli moneen kertaan selitetty, että jos ajanjaksolle ei osu palkanmaksua, niin se ei vaikuta peruspäivärahaan. Mitä tässä nyt on siis tapahtunut? Olen laittanut tästä myös kysymyksen omien sivujeni kautta, mutta en saa mitään järkevää vastausta sieltäkään.

Vieras

Re: Miksi työnteosta rangaistaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Kesä 2020, 08:35

Et ole ymmärtänyt asiaa lainkaan. Päivärahaa ei tietenkään voi saada niiltä päiviltä kun on töissä ihan riippumatta siitä, milloin palkka maksetaan. Päiväraha maksetaan työttömyyspäiviltä, ei työssäolopäiviltä, jolloin saat palkkaa. Palkanmaksupäivä voi olla myöhemmin, mutta tätä myöhemmin maksettavaa palkkaa aiemmin tehdystä työstä ei sitten huomioida sen jakson aikana, jolloin se maksetaan (sun tapauksessa ilmeisesti kesäkuu), vaikka olisit edelleen työtön/lomautettu. Jos olisit lomautettu koko kesäkuun, kesäkuu voisi siis olla sellainen jakso, että saisit a) palkan toukokuun työpäivistä ja b) olisit lomautettu ja saisit päivärahan jokaiselta työttömyyspäivältä. Kun sinulle on sanottu, että työnteko ei vaikuta työttömyyspäivärahaan, se tarkoittaa juuri tätä: palkka ei vähennä päivärahaa kun se maksetaan. Se ei tarkoita, että lomautuksen aikana saisit yhtäaikaa samalta päivältä sekä palkan että päivärahan. Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että luulee niin?
Yllämainittu tilanne muuten koskee sitten vain kokoaikaisesti kokoaikaisesta työstä lomautettuja. Osa-aikainen lomautus osa-aikaduunista on oma juttunsa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Kesä 2020, 11:26

Olen lomautettu osa-aikatyöstä, mutta en ole löytänyt mitään ohjeistusta siihen, muuta kuin mitä minulle on asiakaspalvelusta kerrottu.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 18 Kesä 2020, 15:25

Hei!

Kun lomautettuna tekee yhden tai useamman kokonaisen työpäivän omalle työnantajalle, työttömyysetuutta ei voida maksaa näiltä päiviltä. Muilta päiviltä tuki maksetaan normaalisti täysimääräisenä. Tämä voi olla syynä sille, että tukea ei ole maksettu kaikilta päiviltä.

Tilanne on toinen, jos kokoaikaisesti lomautettu työskentelee omalle työnantajalle osapäiväisesti. Tällöin kokoaikainen lomautus muuttuu lomautukseksi, jossa päivittäistä työaikaa on lyhennetty. Silloin lasketaan soviteltu päiväraha. Samoin toimitaan, jos lomautuksen aikana työskentelee muulle kuin omalle työnantajalle osa-aikaisesti tai enintään kahden viikon ajan kokoaikaisesti. Yleensä sovittelu tehdään maksuperusteisesti, eli työskentelystä saadut tulot vaikuttavat sen ajan työttömyysetuuteen, jolloin palkka maksetaan.

Palstalla emme voi arvioida tarkasti henkilökohtaista tilannettasi. Voit halutessasi vielä olla yhteydessä asiakaspalveluun, jossa tietojasi voidaan katsoa tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi