Vanha työvoimapoliittinen lausunto 0P9 esteenä työmarkkinatukelle

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Tavallinenkansalainenvain

Vanha työvoimapoliittinen lausunto 0P9 esteenä työmarkkinatukelle

Lukematon viesti Kirjoittaja Tavallinenkansalainenvain » 01 Heinä 2020, 03:12

Hei,
minulle on näemmä viime vuonna laitettu työvoimapoliittinen lausunto 02/0P9 ja sitä ennen se on ilmeisesti ollut 02/0F1 ja myös 05 työvoiman ulkopuolella oleva. Olin tuolloin sairaana ja olen työkkäriin toimittanutkin lääkärinlausunnon. En ole silloin saanut tietoa tälläisistä lausunnoista, enkä näin ollen ole osannut reagoida niihin. Kun tämä selvisi, yritin tehdä selvitystä te-palveluihin, mutta siitä huolimatta lausunto 02/0P9 jätettiin voimassaolevaksi.

Tämä lausunto on nyt siis esteenä tämän vuotiselle työmarkkinatuelle. Olen kuitenkin ollut hakemani ajan aktiivisena työnhakijana ja tehnyt kaikki tämän vuoden te-toimiston antamat tehtävät.

Kelan päätöksessä on yleisohjeet muutoksen haulle. Muistelen lukeneeni jostain, että kelan olisi mahdollista silti tehdä harkinnanvarainen myöntävä työmarkkinatukipäätös. Muistanko oikein ja mikäli näin on, niin minkä nimisen ohjeistuksen tai pykälän alla tämä mahtoikaan olla? Mihin voin vedota muutoksen haussa? Tämä kaikki on ollut erityisen hankalaa ja hidasta COVID:n takia, ja olen itsekin ollut ehkä liiankin kärsivällinen prosessien käsittelyitä odotellessani. Kiitos ajastanne.

Vieras

Re: Vanha työvoimapoliittinen lausunto 0P9 esteenä työmarkkinatukelle

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Heinä 2020, 08:39

Kela tekee päätökset TE-toimiston lausunnon mukaan, eikä Kelalla ole mitään harkinnan mahdollisuutta poiketa TE-toimiston lausunnosta.
Tee valitus Kelan päätöksestä sen liitteenä olevan ohjeen mukaan.

Kela | työttömyysturva

Re: Vanha työvoimapoliittinen lausunto 0P9 esteenä työmarkkinatukelle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 01 Heinä 2020, 14:49

Hei Tavallinenkansalainenvain!

Työttömyysturva oikeuden tutkii aina ensin TE-palvelu, joka antaa asiasta Kelalle työnhakijaa koskevan lausunnon. Lausunto on Kelaa sitova eli Kelalla ei ole siihen harkintaa. Kela ei siis voi myöntää työttömyysturvaa, jos työvoimapoliittinen lausunto sen estää.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi