Työttömyyskorvaus ja keikkatyö

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kirjoittaja Vieras 13 Syys 2017, 16:33
Hei! Olen opiskellut ja nyt opiskeluni loppuvat. työpaikaksi olen onnistunut saamaan vain keikkatöitä ja niitä ei ole ainakaan vielä tiedossa kuin muutamaksi päiväksi ja ei edes viikoittain. Vaikuttavatko nämä työt miten työttömyysrahojen maksuun? tiedän että niistä pitää lähettää tilinauhat sinne kelaan siis päivistä joista on saanut rahaa, mutta milloin saa maksun niistä päivistä joilloin on ollut työttömänä? saako sen aina vasta sitten kun kelaan on se tilinauha saapunut. Toinen kysymys: Kun opiskelu loppuu niin onko jotain karenssia/ omavastuu aikaa jonka jälkeen voi vasta lähettää hakemuksen työttömyysajalta? Olen siis opiskellut työmarkkinatuella, mutta loppuopiskelu oli aikaa josta en ole mitään tukia saanut.
Kirjoittaja Kela | työttömyysturva 14 Syys 2017, 13:53
Hei molemmille!

Teidän kannattaa käydä lukemassa Usein Kysytyistä Kysymyksistämme kohdasta Kuinka toimin, kun aloitan osa-aikatyön? vinkkiä tilanteeseenne!

Käytännössä siis, ilmoitukseen merkitään työtunnit sille päivälle, jona työ on tosiasiallisesti tehty. Eli jos työ on tehty syyskuussa, merkitään myös päivät syyskuulle. Pääsääntöisesti odotamme palkkakuittia ennen kuin päätös sovitellusta työttömyysturvasta tehdään. Tarvittaessa, jos palkkakuitin saaminen viivästyy kohtuuttomasti, voi pyytää myös ennakkomaksua. Nettisivuiltamme kannattaa lukea lisää sovitellusta työttömyysetuudesta.

Ensimmäiselle kysyjälle vastaus opintoihin liittyen. Kun opintosi työttömyysetuudella päättyvät, ole yhteydessä TE-palveluihin. Tarvitsemme heiltä uuden lausunnon työttömyydestäsi opintojen jälkeisiä maksuja varten. Opintojen jälkeen voit normaalisti jatkaa työttömyysajan ilmoitusten täyttämistä.

Terveisin
Sanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja kosmariini 20 Syys 2017, 10:15
Hei!

Kysyisin sellaista, kun olen nyt työttömänä työnhakijana TE-toimistossa, mutta lähitulevaisuudessa olisin kiinnostunut tekemään esim. freelancerina keikkamuotoista työtä, niin millä tavoin tämä käytännössä toimii? Tuleeko minun ilmoittaa TE-toimistoon freelancerina toimimisesta VAI käykö ainoastaan se, että ilmoitan Kelalle työttömyyspäiväni ja toimitan tositteen laskuttamastani työstä, jolloin Kela pystyy katsomaan paljonko olen yritystä laskuttanut? Kyseessä siis keikkaluontoinen työ, jota suorittaisin satunnaisesti työtehtävästin riippuen.
Kirjoittaja Kela | työttömyysturva 20 Syys 2017, 14:32
Hei Kosmariini!

Ilmoita myös TE-palveluihin, jos aloitat työskentelyn, jotta he ovat ajantasalla tilanteestasi. Kun työskentelet, ilmoita tekemäsi työpäivät työttömyysajan ilmoituksella ja toimita selvitys tuloistasi liitteeksi.

Terveisin
Sanna | Kela työttömyysturva
Kirjoittaja LeenaKela123 21 Syys 2017, 13:31
Olen työtön, mutta nyt sain osa-aikaisen työn, noin 19 tuntia viikossa, 10,27e tunti, 780e/4 vkoa. En ole saanut muita tukia kuin peruspäivärahan, n. 650e/4vkoa, summat brutto.

Jääkö minulle soviteltua päivärahaa?

Miten teen seuraavan työttömyyshakemuksen vai teenkö sitä enää, jos nyt en ole työtön enää? Tosin tuo 780e ei kovin hääppönen kk-palkka ole.
Kirjoittaja Kela | työttömyysturva 21 Syys 2017, 13:37
Hei LeenaKela123!

Antamiesi tietojen perusteella sinulla todennäköisesti on oikeus saada soviteltua peruspäivärahaa. Laskurin avulla voit arvioida maksettavaa tuen määrää.

Merkitse työttömyysajan ilmoitukseen jatkossa työtunnit ja lähetä liitteeksi työsopimus ja jatkossa myös palkkalaskelmat.

Muistathan tarkistuttaa asumistuen tulojen muutoksen vuoksi jos saat tällä hetkellä asumistukea.

Terveisin
Juuso | Kela työttömyysturva
Vastaa