Päävuokralaisen vuokratuloko?

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

olenhiemanpulassa

Päävuokralaisen vuokratuloko?

Lukematon viesti Kirjoittaja olenhiemanpulassa » 09 Loka 2019, 23:09

KYSYK
hei, olen mahdollisesti vuokraamassa varastoa yhdessä muutaman tyypin kanssa, vuokranantaja toivoisi, että yksi meistä olisi päävuokralainen ja loput hänne alivuokralaisiansa. Ongelma tulee siinä kun olen työtön ja hakemassa työturvaa, ja kelasta kuulin, että alivuokralaisten maksama vuokra tulisi päävuokralaiselle eli minulle tulona. En ottaisi mitään voittoa varaston vuokraamisesta vaan kaikki kulut menisivät aivan tasan, jokainen siis maksaisi saman verran.
Minulla on osa aikanen työpaikka jo eli tienaan sen lähelle 300e kk. Pelkään, että jos alivuokralaisten tulot lasketaan minun tulokseni niin tuloni nousisivat n. 500 e kk, joka taas vaikuttaisi työttömyysturvaan yms.
tästä aiheesta on ollut hyvn vaikeaa etsiä mitään tietoa.
Kelassa minulle on monta kertaa sanottu, että alivuokralaisen maksama vuokra on päävuokralaisen tuloa, mutta netissä tutkiessani asia ei kuulosta, että olisi näin, joten olen todella hukassa.
En tiedä voinko vuokrata varastoa jos alivuokralaisten vuokra lasketaan minun tulokseni.
toivon että osaatte auttaa:0

Vieras

Re: Päävuokralaisen vuokratuloko?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Loka 2019, 23:18

Kela ei piittaa varaston vuokrasta. Siihen ei saa tukia koska se on varasto eikä sitä koske mitkään asumistuen säädökset koska se ei ole asumistila. Asumistuen määräykset koskevat vain huoneistoja ja kiinteistöjä joita käytetään asumiseen.

hiemanpulassa

Lukematon viesti Kirjoittaja hiemanpulassa » 10 Loka 2019, 03:47

Kyllä, olen tietoinen siitä, ettei tämä koske asumistukea.
Tilanne on: Haluan vuokrata varastotilan. Varastotilan vuokra on 300e/kk
Alivuokralaisia tilaan olisi 2kp +päävuokralainen (minä). Tilan vuokra olisi jaettu tasan 3 henkilön kesken, eli 100 per henkilö. Vuokran maksu tapahtuisi päävuokralaisen tilitä eräpäivänä, jonne alivuokrlaiset maksavat oman osuutensa vuokrasta.
Asia, mitä olen kelasta yrittänyt selvittää on, että onko tämän alivuokralaisten maksama vuokra mahdollista vaikuttaa päävuokralaisen saamaan työttömyysturvaan/ työttömyyspäivärahaan/ työttömyysmarkkinatukeen. Vaikka alivuokralaisten maksama vuokra ei tuota minkäänlaista voittoa päävuokralaisella.

Ymmärsin keskusteluista kelassa, että kela katsoisi alivuokralaisten maksaman vuokratulon kuuluvan päävuokralaisen tuloihin, ja tämä kummastuttaa.
Olen työtön työnhakija, joka tekee osa-aikaiseti 300e/kk bruttona.
Pelkään, että tämä 200e/kk alivuokralaisten maksamaa vuokratuloa varastoa varten, vaikuttaa omaan työttömyysmarkkinatukeeni.

Yhteensä saisin siis kuukaudesessa 200e alivuokralaisten vuokratuloa + 300e bruttona osa aikaisen työpaikan palkkaa.
Alivuokralaisten vuokratulosta en ota ollenkaan voittoa. Minulle on kuitenkin kelasta neuvottu, että nämä molemmat “tulot” lasketaan samaan, eli tulot olisivat yhteensä 500e/kk, joka taas vuorostaan vaikuttaisi saamaani työttömyysmarkkinatukeen.

anteeksi tämä on ollut todella hankala asia selvittää ja pahoittelen sen sekavuutta.
Haluaisin tähän kuitenkin selvän vastauksen.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 10 Loka 2019, 10:00

Hei hiemanpulassa!

Vuokratulot huomioidaan työttömyysetuuden tarveharkinnassa pääomatulona, mutta kysymyksesi perusteella sinulle ei synny pääomatuloa.

Vuokratulosta vähennetään sen hankkimisesta ja säilyttämisestä aiheutuneet menot. Kun maksat saamallasi tulolla ja omalla osuudellasi varaston vuokran, sinulle ei synny tästä vuokratuloa eli voittoa.

Jos olet hakenut myös toimeentulotukea, tilanne voi olla ongelmallisempi ja sinun kannattaa tiedustella asiaa Kysy toimeentulotuesta palstalta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi