Työmarkkinatuki ja osakeyhtiö

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

tarmot

Työmarkkinatuki ja osakeyhtiö

Lukematon viesti Kirjoittaja tarmot » 19 Loka 2021, 23:06

Olen kokopäiväisesti palkkatöissä yrityksessä A. Teen toisinaan sivutöinä oman toiminimen kautta, freelance-hommia, joita on harvoin (muutamia kertoja vuodessa) mutta sen toisinaan kuitenkin. Nyt tilanne on se, että monesta syystä minun kannattaisi muuttaa yhtiömuoto toiminimestä osakeyhtiöksi.

Olenko oikeutettu työttömyysturvaan, käytännössä työmarkkinatukeen, jos työni yrityksessä A loppuisi ja ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi ja minulla on silti se ns. pöytälaatikko-osakeyhtiö? Oletetaan, ettei minulla olisi siis mitään tuloja ja että myöskään osakeyhtiölläni ei olisi silloin mitään liiketoimintaa. Toki siinä tapauksessa, että osakeyhtiö työllistäisi minua ja saisin nostettua palkkaa, niin se toki huomioitaisiin tulona työmarkkinatuessani. Mutta nyt minua arveluttaa muuttaa toiminimeni osakeyhtiöksi, jos on riski että työttömäksi jäädessäni osakeyhtiön olemassaolo vaarantaa mahdollisen työttömyysturvani. Tuntuisi järjettömältä lakkauttaa osakeyhtiö vain siksi, että olisin oikeutettu työttömyysturvaan.

Kela | työttömyysturva

Re: Työmarkkinatuki ja osakeyhtiö

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 20 Loka 2021, 10:27

Hei tarmot!

Sinun kannattaa olla yhteydessä TE-palveluihin. TE-palvelut antaa työvoimapoliittisen lausunnon, jossa määritellään, oletko työtön työnhakija, jolle voidaan maksaa työttömyysetuutta.

Tässä lisää aiheesta: www.kela.fi/tyoton-vai-ei

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi