Määräaikainen, osa-aikainen, nollatuntisopimus, sisältäen sivutoimista opiskelua

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

rusinasoppa

Määräaikainen, osa-aikainen, nollatuntisopimus, sisältäen sivutoimista opiskelua

Lukematon viesti Kirjoittaja rusinasoppa » 26 Marras 2021, 12:40

Moikka

Tässä olisi tarjolla melkoinen rusinasoppa.
Olen tällä hetkellä työtön työnhakija, mutta ansiosidonnaiseni päivät täyttyvät vielä tämän vuoden puolella ja siirryn Kelan asiakkaaksi. En edes tiedä mikä on se virallinen määriteltä mitä Kelalta saan työttömyysraha, työttömyystuki, työmarkkinatuki tms??

1. Minulle on nyt tarjottu määräaikaista työtä vuodeksi, mutta osa-aikaisena.
Työn luonteen vuoksi (projektiluonteista) he tarjoavat minulle nollatuntisopimusta eli tunteja voi olla 0-20h viikossa.
Aina puhutaan, että jos työ ylittää 80% täydestä työajasta ei saa soviteltua päivärahaa.
Mikä tämä täysi työaika on? Heillä on ihan normaalia toimistotyötä ja osa tekee juuri 8h/pvä, mutta sitten heillä on myös kevytyrittäjinä ihmisiä jotka tekevät 20h viikossa.
Onko siis tämä 80% johon minun pitää peilata se virallinen 38-40h viikossa vai 20h/vko?
Tässä työnkuvassa johon minä menen, kevytyrittäjä tekee nimenomaan 20h/vko.

2. Tarkoitus opiskella sivutoimisesti erikoisammattitutkinnon yksi tutkinnon osa, joka on kokonaisuudeltaan 50 osaamispistettä. Opiskeluihin varaan aikaa vuoden, jolloin osaamispisteet jäävät alle 4,5 kuukaudessa ja näin opiskelu on sivutoimista. Pitääkö minun käydä tämä sivutoiminen opiskelu Kelan kanssa läpi saadakseni soviteltua päivärahaa, osa-aikaisessa työssäni vai olenko yhteydessä työvoimatoimistoon?

Mitä minun pitää ottaa huomioon tässä osa-aikaisessa työssäni, että teen kaiken oikein? En ole koskaan ollut nollatuntisopimuksella työsuhteessa ja pohdin onko jotain mitä pitäisi Kelan kanssa erityisesti selvittää sovitellun päivärahan tms. kannalta? Kiitos.

Kela | työttömyysturva

Re: Määräaikainen, osa-aikainen, nollatuntisopimus, sisältäen sivutoimista opiskelua

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Marras 2021, 15:18

Hei rusinasoppa!

Kun ansiopäivärahasi päättyy, voit hakea Kelasta työmarkkinatukea. Hakemuksen voit tehdä OmaKelassa (Tee hakemus - Toimeentulotuki, työttömyys ja asevelvolliset - Hae työttömyysetuutta). Hakemukseen ei tarvitse merkitä, että haet nimenomaan työmarkkinatukea.

TE-palvelu tutkii, onko työsi osa-aikatyötä ja antaa asiasta lausunnon. Sinun kannattaa siis kysyä heiltä tarkemmin tästä työaika asiasta. He myös tutkivat ovatko opintosi sivu- vai päätoimisia. Kelan päätökset pohjautuvat siis TE-palvelun lausuntoihin.

Työmarkkinatuki maksetaan samalla tavalla Kelassa kuin ansiopäiväraha työttömyyskassassa eli työttömyysajan ilmoituksen perustella. Siihen sinun tulisi merkitä työpäivät ja -tunnit. Palkkatiedot saamme tulorekisteristä. Näillä tiedoilla saamme laskettua sovitellun työttömyysetuuden.

Tsemppiä työhön!

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

rusinasoppa

Re: Määräaikainen, osa-aikainen, nollatuntisopimus, sisältäen sivutoimista opiskelua

Lukematon viesti Kirjoittaja rusinasoppa » 29 Marras 2021, 15:43

Hei Niina

Kiitos selkeestä vastauksesta.
Eli mä haen Kelalta työttömyysetuutta eikä mun tarvi tehdä muuta Kelan suhteen.

Ilmotan työkkärille mahdollisesta osa-aikatyöstä ja mahdollisesta sivutoimisesta opiskelusta (jos minut valitaan kouluun) ja työkkäri sitten toimittaa nämä lausunnot teille.

Eihän työmarkkinatuella ole enimmäisaikaa? Mikä sen määrä on tällä hetkellä?
Saako suoja-osan 300€ tienata nettona vai bruttona sovitellun työttömyysetuuden päälle?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 30 Marras 2021, 09:55

Hei rusinasoppa!

Voit toimia juuri noin :)

Työmarkkinatuella ei ole enimmäisaikaa. Kuitenkin jos täytät työmarkkinatuen saamisen aikana työssäoloehdon, sinun pitää hakea työttömyyskassastasi ansiopäivärahaa, sillä oikeus ansiopäivärahaan palautuu työssäoloehdon täyttyessä.

Työmarkkinatuen määrä on 33,78 e/pv. Sitä maksetaan 5 päivältä viikossa (myös arkipyhiltä). Ilman korotuksia työttömyysetuuden määrä on keskimäärin 726 e/kk (21,5 x 33,78 e). Työmarkkinatuesta maksetaan veroa.
www.kela.fi/tyomarkkinatuen-maara-ja-maksaminen

Sovitellussa työttömyysetuudessa palkkatulot huomioidaan bruttona.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi