Yksilöllisen eläkevakuutuksen säästösumman vaikutus tukiin

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

exyrittaja2016

Yksilöllisen eläkevakuutuksen säästösumman vaikutus tukiin

Lukematon viesti Kirjoittaja exyrittaja2016 » 20 Tammi 2016, 08:51

Miten henkilökohtaisesta yksilöllisestä eläke/henkivakuutuksesta kertasuorituksena saatava säästösumma vaikuttaa peruspäivärahaan, työmarkkinatukeen ja asumistukeen?

Miten nostettu säästösumma ilmoitetaan Kelaan?

Kela | työttömyysturva

Re: Yksilöllisen eläkevakuutuksen säästösumman vaikutus tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 21 Tammi 2016, 10:08

Hei exyrittaja2016!

Tilanteessasi onkin olemassa pari vaihtoehtoa :)

Jos olet ottanut eläkkeen itse, se ei kerralla maksettuna vaikuta mihinkään mainituista etuuksista eikä sitä tarvitse ilmoittaa Kelalle.

Jos sen sijaan eläkkeen on ottanut työnantajasi, se vähennetään maksukuukauden työttömyysetuudesta. Siitä pitää ilmoittaa kyseisellä työttömyysajan ilmoituksella. Yleiseen asumistukeen maksu ei tuolloinkaan vaikuta.

Kannattaa ottaa huomioon, että riippuen säästösumman koosta (ja siitä, mitä sillä teet) siitä voi jatkossa syntyä pääomatuloja, kuten korkotuloja. Nämä otetaan tulona huomioon työmarkkinatuessa ja yleisessä asumistuessa. Peruspäivärahaan pääomatulot eivät vaikuta.

Verkkosivuillamme kerrotaan lisää pääomatulojen vaikutuksesta Jos epäilet, että pääomatulot voivat vaikuttaa etuuksiin, ilmoita niistä Kelaan esimerkiksi työttömyysajan ilmoituksella tai asiointipalvelussamme Viestit-toiminnon kautta.

Terveisin
Miika | Kela työttömyysturva
Viimeksi muokannut Kela | työttömyysturva, 18 Touko 2017, 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: tarveharkinnan linkki päivitetty
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

exyrittaja2016

Lukematon viesti Kirjoittaja exyrittaja2016 » 21 Tammi 2016, 11:29

"se vähennetään maksukuukauden työttömyysetuudesta." eli vain yhden kerran riippumatta summan suuruudesta?

exyrittaja2016

Lukematon viesti Kirjoittaja exyrittaja2016 » 21 Tammi 2016, 17:33

Eläkevakuutus on alunperin yrityksen ja yrityksen maksama, mutta sen omistus on siirretty minulle edunsaajasopimuksen mukaisesti. Tuleeko säästösumma tällöin ilmoittaa vai käsitelläänkkö sitä kuten itse otettua vakuutusta?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 22 Tammi 2016, 09:29

Hei vielä!
exyrittaja2016 kirjoitti:"se vähennetään maksukuukauden työttömyysetuudesta." eli vain yhden kerran riippumatta summan suuruudesta?
Ymmärsit aivan oikein :)
exyrittaja2016 kirjoitti:Eläkevakuutus on alunperin yrityksen ja yrityksen maksama --
Tuo meidän täytyykin tutkia tarkemmin päätöksenteon yhteydessä, eli ilmoita joka tapauksessa säästösumman maksamisesta ja omistuksen yksityiskohdista. Kannattaa ainakin varautua siihen, että summa voidaan vähentää työttömyysetuudesta.

Terveisin
Miika | Kela työttömyysturva

SM1958

Lukematon viesti Kirjoittaja SM1958 » 30 Tammi 2018, 11:06

Olen yrittäjä, yritystoiminta päättyy keväällä. Minulla on mahdollisuus alkaa nostamaan 520,00 € vapaaehtoista eläkettä, vaikuttaako se peruspäivärahaan? Eihän 520 eurolla oikein elä. Yritystoiminnan päättyminen johtuu vuokranantajan sanoessa irti vuokrasopimuksen.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 31 Tammi 2018, 14:57

Hei SM1958!

Itse otettu vapaaehtoinen eläke otetaan työmarkkinatuessa huomioon tarveharkinnan tulona. Mikäli sinulle myönnetään peruspäiväraha, ei tarveharkintaa sovelleta.

Ilmoita vapaaehtoinen eläke hakemuksellasi.

Ystävällisesti
Saija | Kela työttömyysturva