Tuloja jälkikäteen

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Sus

Tuloja jälkikäteen

Lukematon viesti Kirjoittaja Sus » 11 Helmi 2019, 17:32

Hei!

Kysyisin, että miten minun kuuluisi hoitaa seuraava asia.
Minulla on siis sikäli erikoinen tilanne, että tein viime marraskuussa keikan, mutta tällöin ei vielä ollut tiedossa, että mitään rahaa siitä olisi luvassa. Vasta nyt näin jälkikäteen selvisi, että meille keikan tekijöille olisi sittenkin luvassa jonkinlainen rahallinen korvaus (en tiedä tarkkaa määrää, mutta luultavasti muutaman kympin - yhden satasen luokkaa). Yhdellä meistä on yritys, ja hän oli keskustellut heidän tilitoimistonsa kanssa, joka pyysi meiltä verokortit, ja asia hoituisi sitten siitä eteenpäin. Eli oletettavasti heidän yrityksensä siis maksaisi meille palkkana omat osuutemme.

Miten tämän kanssa siis kuuluisi toimia, kun työ on tapahtunut jo marraskuussa, ja olen tietenkin työmarkkinatukeni jo ajat sitten tältä ajalta hakenut? Kannattaisiko odottaa verokortin toimittamisen ja palkan kanssa huhtikuun alkua, jolloin ilmeisesti systeemi muuttuu niin, että työn ajankohdalla ei enää ole väliä vaan sillä, milloin palkka maksetaan? Tämä lienee olisi helpointa sekä minulle että teille Kelan virkailijoille. Aktiivisuusedellytykseni on täyttynyt joka tapauksessa, joten tämän suhteen asialla ei ole merkitystä.

Tällä hetkellä itselleni tuntuu melkein helpoimmalta vaihtoehdolta olla vastaanottamatta koko palkkaa, koska liian moni asia tuntuu epäselvältä.

Kiitoksia vastauksesta!

Kela | työttömyysturva

Re: Tuloja jälkikäteen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 12 Helmi 2019, 13:57

Hei Sus!

Sinun kannattaa ilmoittaa asiasta asiointipalvelun kautta viestillä ja toimittaa todistus palkan maksusta. Työ on kuitenkin tehty marraskuussa ja tällöin sinun olisi työskentely tullut ilmoittaa.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Sus

Lukematon viesti Kirjoittaja Sus » 12 Helmi 2019, 20:52

Ok, kiitoksia.

Muuttuuko menettelytapani jotenkin, jos korvaus ei ole palkkaa vaan esim. kulukorvausta tai päivärahaa? En siis vielä tiedä korvauksen lajia, kyseessä ei välttämättä ole juuri palkka. Minkälainen todistus siinä tapauksessa pitää toimittaa, jos kyseessä on jokin muu korvaus kuin palkka?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 13 Helmi 2019, 10:38

Hei Sus!

Matkakustannusten korvauksia tai verovapaita päivärahoja ei oteta huomioon tulona. Liitteeksi tulisi toimittaa tosite maksetuista korvauksista, jotta voimme tarkistaa mitä korvauksia olet saanut.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi