Työmarkkinatuki ja vakuutuskorvaukset

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

annaksi

Työmarkkinatuki ja vakuutuskorvaukset

Lukematon viesti Kirjoittaja annaksi » 26 Huhti 2019, 15:57

Hei, miten mahdolliset vakuutuskorvauksen vaikuttavat työmarkkinatukeen? Minulla on vakuutus työttömyyden varalle, joka maksaa asuntolainan lyhennyksiä. Pienentääkö tämä korvaus tukeani?

Kela | työttömyysturva

Re: Työmarkkinatuki ja vakuutuskorvaukset

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Huhti 2019, 09:45

Hei annaksi!

Kyseessä on ilmeisesti lainaturvavakuutus, joka korvaa lainan lyhennykset, korot ja muut lainaan liittyvät kulut työttömyyden aikana. Vakuutuksesta maksettava kuukausittainen korvaus huomioidaan tulona työmarkkinatuen tarveharkinnassa.

Tarveharkinta tarkoittaa, että huomioitavat tulot saattavat vähentää työmarkkinatuen määrää. Yksin asuvalla tuloraja on 311 €/kk ja sen ylittävät tulot pienentävät tuen määrää. Täydestä työmarkkinatuesta vähennetään 75 % tulorajan ylittävistä tuloista. Avio- tai avoliitossa asuvalla ja perheellisellä tuloraja on korkeampi ja vähennysprosentti on pienempi.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

annaksi

Lukematon viesti Kirjoittaja annaksi » 03 Touko 2019, 15:58

Kiitos vastauksesta! Tässä vielä muutama tarkennus.
Koska olen naimisissa ja minulla on yksi lapsi, tuloni saavat olla 1174€, ennenkuin työmarkkinatukeni pienenee? Ja sen ylimenevältä osalta vähennys on 50%.

Olen saamassa vakuutuksesta useamman kuukauden korvauksen. Tässä tapauksessa taitaa olla järkevämpää ottaa kaikki kerralla, jolloin en saisi tukea ollenkaan siltä kuukaudelta. Vai onko vaikutus pidempi aikainen?

T: annaksi

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 06 Touko 2019, 10:59

Hei annaksi!

Lainaturvavakuutuksesta työttömyyden perusteella maksettava kuukausittainen korvaus otetaan työmarkkinatuen tarveharkinnassa huomioon. Kertasuorituksena maksettavaa korvausta ei satunnaisuutensa perusteella huomioida tarveharkinnassa.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi