Osa-aikatyötä aloittaminen

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Vieras

Osa-aikatyötä aloittaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Touko 2019, 11:19

Hei, minulla on työttömyyttä takana yli 3kk. Nyt olisin saamassa kokoaikatyötä, mutta koen, että se tuntuu liian raskaalta aloittaa suoriltaan kokpäiväisenä. Kysyinkin esimieheltä onnistuisiko alkuun tehdä osa-aikaisena ja sen jälkeen eli n. Kk päästä kokoaikaisena. Tämä kuulemma sopisi.
Nyt kysyinkin, että kun minulla ei riitä mitenkään rahat jos teen osa-aikatyötä. Saanko kelasta tälle ajalle tukia VAI täytyykö olla jokin lääkärintodistus miksi en voi aloittaa kokoaikatyötä heti?
Minulla on masennustaustaa ja pelkään, että suoraan "hyppy" työmaailmaan kuormittaisi liikaa. En kuitenkaan koe olevani "sairas", mutta itseni tuntien haluan aloittaa varovasti.
Minulta menee lisäksi osa palkasta ulosottoon.
Eli voinko saada jotain avustusta vaikka rn aloita heti kokopäivätyöyä vai tarvitseeko lääkärin supistukset?

Kela | työttömyysturva

Re: Osa-aikatyötä aloittaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 10 Touko 2019, 13:42

Hei!

Voit selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen. Ensiksi kannattaa ottaa yhteys Te-palveluihin ja selvittää voitko olla työttömänä työnhakijana kun olet aloittanut osa-aikatyön ja kertoa sinne asiasta vähän tarkemmin.
Mikäli sinulle annetaan myönteinen lausunto päivärahan maksua varten voisit sitten Kelasta hakea työttömyysturvaa, jota voidaan maksaa soviteltuna päivärahana tuloihisi nähden.

www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus

Lisäksi asumismenoihin voit hakea yleistä asumistukea ja mahdollisesti perustoimeentulotukea.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

EtSaaTukea

Et ole oikeutettu soviteltuun jos itse pyydät osa-aikaista

Lukematon viesti Kirjoittaja EtSaaTukea » 15 Touko 2019, 01:22

Jos itse pyydät tehdä osa-aikaista työtä vaikka saisit koko päiväistä, et ole oikeutettu soviteltuun työttömyysturvaan.

Muutenhan kaikki jäisivät tekemään vain muutaman tunnin viikossa osa-aikaista ja nostaisivat lopun "palkasta" kaikkien veronmaksajien piikkiin sosiaalitukina?

Eriasia on jos yritys osa-aikaistaa työsi, kuten eräs iso vaateketju, joka irtisanoo vakituiset kokopäiväiset myyjät ja antaa heidän jäädä ainostaan jos he suostuvat tekemään 15 tunnin työviikkoja.

Tällöin työntekijä on oikeutettu soviteltuun työttömyystukeen.

Kela | työttömyysturva

Re: Osa-aikatyötä aloittaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 15 Touko 2019, 12:46

Hei!

Kiitos viestistäsi.

Terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi