Kesätyön vaikutus asumistukeen

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Sisseli

Kesätyön vaikutus asumistukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Sisseli » 22 Touko 2019, 11:06

Hei!

Olen ollut työttömänä työnhakijana valmistumisestani saakka. Valmistuin joulukuussa 2018 ja olen tehnyt osa-aikaisia töitä kevään 2019 ja saanut soviteltua työmarkkinatukea. Samaan aikaan olen saanut yleistä asumistukea, joka on myönnetty/tarkistettu 01.12.2018 alkaen. Asumistuen seuraava vuositarkistusaika on 01.12.2019.

Aloitan kokoaikaisen määräaikaisen kesätyön 27.5.2019 ja työ kestää elokuun 21. päivään 2019 saakka. Kysymys kuuluu: miten toimin asumistuen suhteen? Olen ollut aiemmin vuonna 2013 työttömänä viimeksi ja silloin työllistyin 6 kk ajaksi, jolloin sain koko työsopimuksen ajan asumistukea. Tuen tarkoitus oli tukea lyhytaikaisen työsuhteen vastaanottamista. Pitääkö minun lakkauttaa asumistuki? Täytyykö hakea tarkistusta? Ensimmäinen rahapalkka kesätyöstä tulee vasta kesäkuun 2019 lopussa, joten se ei vaikuta kesäkuun toimeentuloon millään tavalla. Miten toimitaan?

Kela | työttömyysturva

Re: Kesätyön vaikutus asumistukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 22 Touko 2019, 14:01

Hei Sisseli!

Asumistuki tulee tarkistaa, kun ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna. Toimita asumistuen tarkistushakemus esimerkiksi verkkoasiointipalvelun kautta. Liitteeksi tarvitaan työsopimus.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi