Osa-aikatyö ja soviteltu työttömyysetuus

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

minä94

Osa-aikatyö ja soviteltu työttömyysetuus

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 12 Kesä 2019, 16:41

Hei.
Olen valmistunut ammattiin 2019 ja ilmoittaudun TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi 30.5.2019 lähtien. Olen aktiivisesti etsinyt töitä ja laitoin hakemukset muutamaan peruskouluun koulunkäyntiavustajaksi. Työtuntimäärä viikossa on 29,38 tuntia. Eli siis osa-aikainen. Miten tämä vaikuttaa Kelan työttömyysturvaan? Asia ja aihe on minulle uusi, sillä en ole ollut koskaaan työelämässä palkallisena, en varsinkaan osa-aikatyössä.

Kela | työttömyysturva

Re: Osa-aikatyö ja soviteltu työttömyysetuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 13 Kesä 2019, 10:58

Hei minä94!

Mikäli teet osa-aikatyötä, työttömyysetuutesi sovitellaan yhteen tulojesi kanssa eli voit saada soviteltua työttömyysetuutta. Soviteltua työttömyysetuus on mahdollinen, jos saat tuloa osa-aikatyöstä ja työaika, jonka perusteella palkka maksetaan, on enintään 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikatyön ajasta.

Palkka sovitellaan yhteen työttömyysetuuden kanssa siinä etuuden maksujaksossa, jonka aikana se maksetaan. Jos esimerkiksi osa-aikatyötä on tehty toukokuussa ja sen palkka maksetaan kesäkuun puolivälissä, palkka sovitellaan kesäkuun työttömyysetuuden kanssa

Ansiotuloilla on suojaosa. Suojaosa on 300 euroa kuukauden sovittelujakson aikana ja 279 euroa, jos sovittelujakso on 4 viikkoa. Tämän verran voit siis tienata bruttona eli ennen veroja kuukaudessa ilman, että ansiot vähentävät työttömyysetuuden määrää.

Perussääntö on, että jokainen suojaosan ylittävä palkkaeuro vähentää työttömyysetuutta 50 senttiä. Mukaan lasketaan rahapalkka, palkkiot, verolliset kulukorvaukset, luontoisedut jne.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Anzulie

Lukematon viesti Kirjoittaja Anzulie » 13 Kesä 2019, 12:41

hei! kauan päätöksessä menee kun aloitin osa aikatyöt, ja nyt lähetin työttömyysraha hakemuksen, sain kahdelta viikolta palkkaa 400 e. se otetaan siis huomioon ensi kuun hakemuksessa?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 13 Kesä 2019, 14:47

Hei Anzulie!

Tällä palstalla emme näe yksittäisten hakemuksien tilannetta, mutta voit tarkistaa asiaa oman verkkoasioinnin kautta. Yleensä työttömyysajanilmoituksen käsittelyssä menee arviolta noin viikko.

Nykyään (1.4 alkaen) palkka sovitellaan yhteen työttömyysetuuden kanssa siinä etuuden maksujaksossa, jonka aikana se maksetaan. Jos esimerkiksi osa-aikatyötä on tehty toukokuussa ja sen palkka maksetaan kesäkuun puolivälissä, palkka sovitellaan kesäkuun työttömyysetuuden kanssa.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva

minä94

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 13 Kesä 2019, 15:14

Hei.
Onko soviteltua työttömyysetuutta pakko hakea? Toisin sanoen voiko työttömyyden katkaista jos alkaa tekemään osa-aikatöitä? Ja tuosta palkkajutusta vielä, kerroit näin: "Jos esimerkiksi osa-aikatyötä on tehty toukokuussa ja sen palkka maksetaan kesäkuun puolivälissä, palkka sovitellaan kesäkuun työttömyysetuuden kanssa"
Minun työ todennäköisesti on ympärivuotista, poislukien viikonloput ja lomat eli joka kuukausi töitä koulussa, mutta työtuntimäärä viikossa 29,38 tuntia. Eli jos saan kuukausipalkkaa niin miten se huomioidaan, entä vuosipalkka?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 17 Kesä 2019, 10:02

Hei minä94!

Työttömyysetuutta ei ole pakko hakea. Muista ilmoittaa osa-aikatyöstä te-palveluihin.

Mikäli haet soviteltua päivärahaa ja saat kuukausi palkkaa, sovitellaan palkka sille jaksolle, kun palkka maksetaan. Palkkatulot voidaan sovitella ansaintaperusteisesti, kun palkkaa maksetaan kerralla yhtä kuukautta pidemmältä ansainta-ajalta ja järjestelyn tarkoituksena on ollut välttää tulojen huomioiminen sovittelussa.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva