Sivutoiminen yrittäjyys

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kiitoss

Sivutoiminen yrittäjyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kiitoss » 08 Touko 2020, 08:53

Hei!
Olen nyt työttömänä korona-aikaan saanut paljon käsitöitä tehtyä. Jälki on laadukasta ja mietin josko alkaisi myymään sivutoimisesti verot asianmukaisesti maksaen.
Saan työttömyyspäivärahaa ja toimeentulotukea. Kuinka tämä vaikuttaisi tukiin? Työttömänähän päivärahan suojaosa on normaalisti 300e jonka saan tienata etuutta menettämättä.
Entä toimeentulotuki? Saako myynneistä jäädä käteen se 150e/kk, eli rinnastetaanko palkkatuloon?

Kuinka tarkasti tulot ilmoitetaan ja mihin hakemukseen, riittääkö pelkkä tiliote? Olen ymmärtänyt, että työhön käytetyt tunnit ilmoitetaan myös.
Vähennetäänkö tuloista materiaalikustannukset ja alvi?
Osaatteko kertoa täytyykö asiasta sopia TE-toimiston kanssa etukäteen vai riittääkö pelkkä ilmoitus?

Kiitos :)

Siirretty toimeentulotuen palstalta, jossa vastattu toimeentulotuen osalta

Kela | työttömyysturva

Re: Sivutoiminen yrittäjyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 11 Touko 2020, 10:24

Hei Kiitoss!

Ilmoita työskentelystäsi TE-palveluille, koska he tutkivat yrittäjyyden pää- tai sivutoimisuuden ja onko työttömyysetuuteen edelleen oikeus yrittäjyydestä huolimatta.

Tulosi sivutoimisesta yritystoiminnasta eivät vähennä työttömyysturvasi määrää, jos tulosi jäävät alle suojaosan. Työskentelyajat tulee kuitenkin ilmoittaa työttömyysajan ilmoituksessa ja liittää mukaan selvitys tuloistasi.

Lisää sovitellusta työttömyysetuudesta: www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

U69+

Lukematon viesti Kirjoittaja U69+ » 17 Kesä 2020, 08:09

Olen miettinyt verkkokaupan perustamista. Siihen kaiketi täytyy olla myös yritys? Olen vakituisessa työsuhteessa työntekijänä. Ajattelin laittaa myyntiin vuosien saatossa maalaamani taulut. Nyt mielessäni kummittelevat kauhutarinat siitä kuinka koko perheeni voi menettää kaikki tukensa tästä syystä. Onko asia näin? Me nimittäin asumme kaikki samalla tontilla isossa talossa johon olemme tehneet kaikille meille omat asunnot. Eli meitä asuu 3 perhettä täällä, mutta emme asu kuitenkaan yhdessä vaikka meillä on sama osoite. Eli kun vaikkapa 17v poikani opiskelee ja saa kelalta matkakorvausta, vaikuttaisiko verkkokauppani tähän hänen tukeensa? Entä jos poikani perustaisi verkkokaupan, vaikuttaisiko silloin hänen yrittäjyytensä minun saamaani tukeen esim. Sairauspäivärahaan?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 18 Kesä 2020, 14:43

Hei U69+!

Toki yrittäjyydellä ja siitä saadulla tulolla on todennäköisesti vaikutusta ainakin sinun saamiisi etuuksiin. Vaikutusta muiden etuuksiin on vaikea näin yleisesti sanoa koska pitäisi selvittää oletteko saama taloutta ja ruokakuntaan etuuksien näkökulmasta yhteisen osoitteen vuoksi. Jos näin olisi, vaikutusta tuloillasi olisi esim. asumistukeen.

Poikasi koulumatkatukeen ei sinun tuloilla ole vaikutusta. Jos hänellä on opintotuki, vanhempien tulot yleensä vaikuttavat sen määrään. Poikasi tulot taas eivät vaikuta sinun sairauspäivärahasi määrään.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi