Opiskeliastatus, kodinhoidontuki ja työttömyyspäiväraha.

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Tunnusx3KHjWAEkgQ9m

Opiskeliastatus, kodinhoidontuki ja työttömyyspäiväraha.

Lukematon viesti Kirjoittaja Tunnusx3KHjWAEkgQ9m » 16 Kesä 2020, 12:34

Päätin pitää 5 kuukauden tauko opiskelusta jotta voisin keskittyä 1v lapseni hoitamiseen. Ilmoittauduin poissaloveaksi yliopistolta. Tämä merkitsee että minulla ei enää ollut opiskelia statusta. Eli en saanut suorittaa kursseja, en saanut opintotukea, en voinut nostaa opintolainaa ja en ollut oikeutettu mihinkään opiskelia etuuksiin. Minun ainoat tulot olivat kodinhoidontuki ja asumistuki. Keskityin pääosin lapseni hoitamiseen ja kasvattamiseen ja en opiskellut yhtään.

Samaan aikaan puolisoni sai kolme osa-aikaista työpaikka. Mutta korona tilanteen takia hänet lomautettiin kahdesta ja kolmannesta ei saanut enää työvuoroja koska se oli 0 soppari. Se vietti kaiket päivät kotona, minun ja lapsen kanssa, mutta minä olin päävastuussa lapsen hoitamisesta. Puolisoni haki työttömyyspäivärahaa Päätös oli sellainen että hän oli oikeutettu noin 645 euroon viimeiseltä kuukaudelta, mutta ne oli miinustaneet kodinhoidontuen eli ne maksoi hänelle vain 85 euroa. Päätöksessä luki että minä olin päätoiminen opiskelia ja siksi ne oletti että puolisoni hoiti lasta kun oli työttömänä ja tämän vuoksi ne miinusti kodinhoidontuen hänen työttömyyspäivärahasta.

Onko meillä syytä tehdä valitus tästä päätöksestä? Miten kannattaa todistaa että en ole päätoiminenopiskelia? Vai olenko päätoiminen opiskelia jos olen poissaoleva oppilaitokselta, en saa suorittaa opintoja ja en saa opiskelija etuuksia tai tukia?

Kela | työttömyysturva

Re: Opiskeliastatus, kodinhoidontuki ja työttömyyspäiväraha.

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 17 Kesä 2020, 15:04

Hei!

En valitettavasti pysty arvioimaan onko päätös ollut oikea. Voitte tehdä valituksen annettuun päätökseen, jotta tilanne tutkitaan vielä uudelleen.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi