Tulojen vaikutus työmarkkinatukeen

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

TravelingWilbury

Tulojen vaikutus työmarkkinatukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja TravelingWilbury » 23 Kesä 2020, 17:45

Hei,

Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi 1.6.2020, kun valmistun AMK:sta. Olen saanut tämän jälkeen pätkätöitä ja kysymykseni liittyy näiden merkitsemiseen. Minulla on 60 tunnin sopimus, mutta olen ollut päivästä riippuen töissä 3-9 tuntia kerrallaan. Merkitsenkö tunnit työttömyysilmoitukseen sopimuksen vai toteutuneiden tuntien mukaan? Tarvitseeko minun toimittaa Kelaan työsopimus tai palkkakuitit? Kiitoksia vastauksista.

Vieras

Re: Tulojen vaikutus työmarkkinatukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Kesä 2020, 19:32

Tunnit merkitään toteutuneiden tuntien mukaan. Tilinauhoja ei tarvitse toimittaa, Kela näkee ne suoraan tulorekisteristä. Työsopimusta ei yleensä tarvitse toimittaa, jollei Kela sitä erikseen pyydä.

Kela | työttömyysturva

Re: Tulojen vaikutus työmarkkinatukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 24 Kesä 2020, 10:20

Hei TravelingWilbury!

Vieras onkin jo vastannut hyvin kysymykseesi.

Työttömyysajanilmoitukseen työajat tulee ilmoittaa aina toteutuneiden työaikojen mukaisesti. Työnantaja ilmoittaa palkkatiedot tulorekisteriin ja Kela näkee ne sieltä. Palkkalaskelmaa ei siis tarvitse toimittaa liitteeksi. Työsuhteeseenkin liittyviä tietoja usein näkyy tulorekisteristä ja työsopimusta pyydetään, jos sille on tarvetta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi