Minkä kuun tulot vaikuttavat?

Mitkä tulot huomioidaan? Palkka, pääomatulot, sosiaalietuudet? Kysy ja keskustele tulojen vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

L1ll1

Minkä kuun tulot vaikuttavat?

Lukematon viesti Kirjoittaja L1ll1 » 24 Heinä 2020, 10:36

Mietin tässä, että minkä kuun palkkatulot pitäisi tälle työttömyysjaksolle ilmoittaa? Työttömyyskauteni on 27.6.-24.7.
Kesäkuun lopussa lomautukseni muuttui osa-aikaiseksi ja ehdin saada muutamalta päivältä palkkaa. Tämä maksettiin heinäkuun alussa. Nyt heinäkuussa olen ollut osittain työssä ja lomautukseni loppuu 27.7 kokonaan. Palkan tästä viimeisestä työttömyyskaudesta saan kuitenkin vasta elokuun puolella ja siinä on luonnollisesti myös loppukuun tulot mukana.
Ilmoitukseen laitan tietenkin päivät jolloin olen tehnyt työtä, mutta laitanko bruttotulot jo maksetun mukaan vai tällä kaudella keertyneen, mutta vasta elokuussa maksettavan mukaan?

Kela | työttömyysturva

Re: Minkä kuun tulot vaikuttavat?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 27 Heinä 2020, 10:13

Hei L1ll1!

Sinun ei tarvitse ilmoittaa hakemukseen muuta kuin työskentelypäivät sekä tunnit. Palkkatiedot Kela tarkistaa tulorekisteristä.

Yleensä palkkatulo sovitellaan yhteen työttömyysetuuden kanssa palkan maksujankohdan mukaan. Tämä asia tarkistetaan kohdallasi, kun toimitat työttömyysajanilmoituksen.

www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Kysykelasta234567

Lukematon viesti Kirjoittaja Kysykelasta234567 » 03 Elo 2020, 05:28

Hei,
Olen saanut kuukauden kestävän työn ja sen takia minulle ei maksettu työttömyysturvarahaa. Joten siitä se palkka tulee kuukautta myöhemmin.
Eikai sitä tuloa enää huomioida niissä päivien maksuissa, jolloin en ole ollut töissä. Koska sehän on jo huomioitu kerran teillä?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 03 Elo 2020, 14:38

Hei Kysykelasta234567!

Palkkatulo sovitellaan yleensä palkanmaksupäivän mukaan. Jos kuitenkin palkka maksetaan työn päättymisen jälkeen ja olet ollut kokoaikatyössä, ei palkkaa yleensä sovitella enää. Jos olet ollut osa-aikatyössä, palkka sovitellaan normaalisti maksupäivän mukaan.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva

yui

Lukematon viesti Kirjoittaja yui » 18 Elo 2020, 11:25

Miksi palkkani oli viimeisimmässä päätöksessä soviteltu maksupäivän mukaan kun olin kuukauden kokoaikatöissä ja palkka maksettiin pari viikkoa jälkeen? Eli kahden kuukauden tuet jää saamatta jos ottaa yhden kuukauden työn vastaan? Soitin tästä jo asiakaspalveluun ja sanottiin että näin se vaan menee mutta miksi täällä annetaan päinvastaista tietoa?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 19 Elo 2020, 10:03

Hei yui!

Asia menee kuten edellisessä vastauksessa on kirjoitettu, voisi olla hyvä vielä selvitellä asiaa, joten jos laitat esimerkiksi viestin asiointipalvelun kautta, niin asiaa voidaan tarkastella vielä henkilökohtaisella tasolla.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva