Työttömyystuki ja työkyvyttömyys

Mitä jos sairastun? Muutan avoliittoon? Muutan pois vanhempien luota? Kysy ja keskustele muutosten vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Vieras

Työttömyystuki ja työkyvyttömyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Elo 2021, 13:54

Hei,
sairastan tautia, joka on välillä paremmassa ja välillä huonomassa kunnossa. Huonoina aikoina sairaus estää minulta kokonaan liikkumisen ja parempina aikoina pystyn elämään lähes normaalia elämää. Ei ole mitään taetta miten pitkään parempi jakso kestää eli seuraavana päivänä saatan olla jo täysin kyvytön liikkumaan. Sairauteen ei ole helpottavaa lääkitystä. Olen tällä hetkellä työtön työnhakija ja saan Kelalta työttömyyspäivärahaa. Olen saanut sitä nyt n. vuoden. En ole ollut työelämässä, sillä opiskelin pitkään, yli 10 vuotta yliopistossa. Omalla alallani työllistyminen on hyvin vaikeaa. Jos nyt lähtisin hakemaan kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä, niin miten tämä vaikuttaisi työttömyyspäivärahaani. Jos hakemukseni hylättäisiin, niin menettäisinkö oikeuteni työttömyyspäivärahaan vai voisinko edelleen hakea sitä? Pitääkö minun hakea sairaspäivärahaa ennen kuin voin hakea työkyvyttömyyseläkkeeseen ja olenko edes oikeutettu sairaspäivärahaan kun minulla ei ole työnantajaa? Eli onko olemassa jotain työttömyyspäivärahaan perustuvaa sairaspäivärahaa ja minkä suuruinen se silloin on?

Kela | työttömyysturva

Re: Työttömyystuki ja työkyvyttömyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 02 Elo 2021, 15:40

Hei!

Jos hakisit muuta etuutta, niin voisit kuitenkin hakemuksen/hakemusten käsittelyn ajan edelleen hakea myös kuukausittain työttömyysetuutta. Tämä toki edellyttää, että työnhakusi on edelleen voimassa ja te-palvelusta on puoltava lausunto työttömyysetuuden maksamista varten. Työttömyysturva turvaa toimeentulosi silloin kun muusta ensisijaisesta etuudesta ei ole päätöstä. Kelan maksama kuntoutustuki tai työkyvyttömyyseläke voi yleensä alkaa noin vuoden kuluttua sairastumisesta. www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki.

Sairauspäivärahan maksaminen ei vaadi sitä, että hakijalla tulisi olla työsuhde. Sairauspäiväraha määräytyy vuositulon perusteella. Vähimmäismääräinen päiväraha on 29,05e/pv/brutto ja sitä maksetaan arkipäiviltä. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät. Työttömyysetuus on päivärahaltaan hieman suurempi mutta sitä maksetaan vain 5 päivältä viikossa. Sairauspäivärahan hakemisesta on kerrottu sivuillamme täällä: www.kela.fi/sairauspaivaraha_nain-haet.

Jos sinulle myönnetään takautuen jotakin näistä etuuksista, niin takautuen myönnettyä etuutta ei kuitenkaan makseta enää siltä osin, kuin mitä työttömyysetuutta on jo vastaavalle ajalle maksettu.

Sairausajan etuuksiin liittyen voit tarvittaessa esittää kysymyksiä täällä.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Elo 2021, 16:33

Hei,
kiitos vastauksesta. Kirjoitit, että työkyvyttömyyden saaminen voi alkaa noin vuoden kuluttua sairastumisesta. Mitä tämä tarkoittaa Kelan näkökulmasta ja hakemuksien kannalta? Eli pitääkö minun olla hakenut vuosi sairaspäivärahaa ennen kuin voin hakea työkyvyttömyyseläkettä vai voinko hakea työkyvyttömyyseläkettä nyt jo jos minulla on ollut sairaus yli vuoden ja minulla on b lääkärintodistus?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Elo 2021, 16:42

Sinun pitää olla sairauspäivärahalla noin vuosi ja jos työkyvyttömyys jatkuu haet kuntoutustukea eli määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä.Työkyvyttömyyseläkettä ei voi hakea suoraan vaan ensin on haettava sairauspäivärahaa.Jos lääkäri kirjottaa lausuntoon työkyvyttömyyden kestävän toistaiseksi niin se tarkoittaa pysyvää työkyvyttömyyseläkettä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Elo 2021, 00:08

Tarvitaanko sairaspäivärahaa ja hakemusta varten lääkärintodistus heti ensimmäisestä sairauspäivästä?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 04 Elo 2021, 09:45

Hei!

Siirsin kysymyksesi toiselle kysymyspalstalle, kohtaan Kysy sairausajan etuuksista, Toimeentulo sairausaikana.

Suoraan omaan kysymykseesi pääset tästä.

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi