Muuttaminen työttömänä

Mitä jos sairastun? Muutan avoliittoon? Muutan pois vanhempien luota? Kysy ja keskustele muutosten vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Annni80

Muuttaminen työttömänä

Lukematon viesti Kirjoittaja Annni80 » 28 Elo 2018, 15:29

Hei,

Olen ollut työtön jo pitkään, joitain keikkatöitä olen tehnyt, mutta niiden sopimukset eivät sido minua.

Aion muuttaa lokakuussa toiselle paikkakunnalle, jossa minulle on ehdotettu jouluapulaisen paikkaa (ei varmaa).

Muutan siis käytännössä työttömänä toiselle paikkakunnalle työttömäksi. Onko Kelalla joitain ehtoja tällaisessa tilanteessa tukien jatkumisen suhteen? En ole hakenut toimeentulotukea, ainoastaan työttömyystukea ja asumistukea minulle maksetaan.

Vieras

Re: Muuttaminen työttömänä

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Elo 2018, 17:08

Moi

Ei muuta kuin vaan muuttamaan. Kelan mielestä saat muuttaa vaikka kuinka usein vaan. Se on sitten jo toinen juttu, jos haet muuttoon toimeentulotukea. Siihen pitää olla jo perusteltu syy.

Pari muistutusta: ilmoita työkkäriin tarvittaessa uusi osoite. Se ei saa tietoja Väestötietojärjestelmästä. Kun teet uuden vuokrasopimuksen tee myös asumistuen tarkistus.

Annni80

Lukematon viesti Kirjoittaja Annni80 » 28 Elo 2018, 23:32

Moi,

Kiva ku vastailit! :)

Entä te-toimiston mielestä? Osaatko sanoa? Mulla on tulossa joku henk koht käynti sinne.

En hae toimeentulotukea muuttoon, hoidan itte :) muutenkaan en aio hakea toimeentulotukea ollenkaan.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Elo 2018, 13:58

Hei Annni80!

Voit halutessasi muuttaa toiselle paikkakunnalle. Yleinen asumistuki tulee tarkistaa muuton vuoksi.

Mikäli sinulla on nyt voimassaoleva osa-aikatyön työsopimus ja joudut irtisanoutumaan siitä muuton vuoksi, niin TE-palvelut tutkivat onko irtisanoutumiselle hyväksyttävä syy. Mikäli hyväksyttävää syytä ei ole niin TE-palvelut voivat asettaa karenssin työttömyysetuuden maksulle, jonka kesto on 1-3kk.

Ystävällisin terveisin
Kaisu | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Annni80

Lukematon viesti Kirjoittaja Annni80 » 29 Elo 2018, 15:32

Hei,

Kyseessä keikkatyö jota pystyn jatkamaan muuton jälkeenkin. Sopimukseni on voimassa aina kun työn ehdin ottaa/saan otettua vastaan järjestelmästä. Eli työsopimus on vain silloin voimassa kun olen työssä ja ehtinyt saamaan vuoron itselleni.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 30 Elo 2018, 09:54

Hei Annni80!

Kuulostaa siltä, että muutolla ei pitäisi olla vaikutusta sinulle maksettavaan työttömyysturvaan. TE-palveluille kannattaa ilmoittaa muutosta ja tehdä maistraattiin osoitteenmuutos.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva

Laura 20

Lukematon viesti Kirjoittaja Laura 20 » 09 Marras 2019, 23:25

Täytin juuri 20 vuotta ja asun vielä vanhempien luona. Työttömyystukea saan pienennettynä. Olen valmistunut ammattiin kohta 2 vuotta sitten ja töitä on löytynyt hyvin vähän ja nekin työt mitä on ollut olen ollut vuokrafirman kautta, jonka vuoksi ei pidempiaikaista ole löytyt. Tällä hetkellä olen taas työttömänä, mutta ikää alkaa olla jo sen verran, että haluaisin vanhempien nurkista pois ja huomaan, että hekin alkavat olla sitä mieltä että olisi aika alkaa rakentaa sitä omaa elämää.
Kysymykseni onkin, että onko kelalta mahdollisuutta saada vuokravakuutta, kun muuttaisin tämänhetkisen kaupungin sisällä? Sillä ei mitenkään onnistu samaan aikaan yrittää kerätä pinistä tuloista kasaan summaa että pääsisi muuttamaan, kun samalla haluaa tukea vanhempia edes vähän taloudellisesti.

Vieraana

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieraana » 10 Marras 2019, 00:12

Itsenäistyminen ei ole riittävä syy saada vuokravakuutta toimeentulotuesta.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 11 Marras 2019, 13:53

Hei Laura20!

Vuokravakuutta voi hakea Kelan perustoimeentulotuesta, joten siirsin kysymyksesi Kysy toimeentulotuesta -palstalle: viewtopic.php?f=94&t=72555&p=224356#p224356

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva