Pääsykokeisiin lukeminen ja tuet

Mitä jos sairastun? Muutan avoliittoon? Muutan pois vanhempien luota? Kysy ja keskustele muutosten vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Lukija

Pääsykokeisiin lukeminen ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Lukija » 06 Tammi 2019, 14:34

Hei,
Olen tällä hetkellä osa-aikatyössä ja teen töitä noin 20h/vk, lisäksi opiskelen sivutoimisia opintoja avoimessa yliopistossa. Olen TE-toimistolla kokoaikatyönhakijana ja saan peruspäivärahaa, lisäksi saan Kelalta asumistukea.

Aloitan lähiaikoina pääsykokeisiin lukemisen noin kolmeksi kuukaudeksi, lukemisen ohessa sivutoimiset opiskeluni jatkuvat. Tämän kolmen kuukauden ajaksi teen todennäköisesti työnantajani kanssa suullisen sopimuksen, että työmääräni pienenee noin 12h/kk, tämän jälkeen jatkaisin töitä n.30h/vk määrällä. Tuleeko tästä muutoksesta ilmoittaa TE-toimistolle tai kelalle? Olenko tässä tilanteessa edelleen oikeutettu peruspäivärahaan, vaikka työtuntien vähentäminen tapahtuu omasta aloitteestani?

Entä, jos irtisanoudun osa-aikatyöstäni kokonaan; olisiko minulla tällöin oikeutta mihinkään muuhun tukeen, kuin asumistukeen? Kummassakin tapauksessa aijon pitää työnhaun voimassa TE-toimistolla. Kuinka Kela yleensäottaen tukee pääsykokeisiin lukevia, omillaan asuvia nuoria? Toivoisin kysymyksiini pikaista vastausta :)

Vieras

Re: Pääsykokeisiin lukeminen ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Tammi 2019, 10:20

Pääsykokeisiin lukemiseen ei ole olemassa mitään tukia eli Kela ei maksa sellaisia erikseen.

Kela | työttömyysturva

Re: Pääsykokeisiin lukeminen ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 07 Tammi 2019, 15:32

Hei Lukija!

TE-toimisto ratkaisee oikeutesi työttömyysetuuteen. Kehotankin sinua ottamaan yhteyttä TE-palveluihin, koska Kela antaa päätöksen työttömyysetuudestasi TE-palvelun lausunnon mukaan.

Voit saada edelleen asumistukea. Sinun kannattaa myös selvittää esimerkiksi kela.fi-laskurin avulla, voisitko saada lisäksi perustoimeentulotukea.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi