Sairastuminen työttömyysaikana

Mitä jos sairastun? Muutan avoliittoon? Muutan pois vanhempien luota? Kysy ja keskustele muutosten vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Vieras

Sairastuminen työttömyysaikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Loka 2019, 14:56

Olen työtön työnhakija ja jouduin sairaslomalle 2kk ajaksi masennuksen vuoksi. Olen ekaa kertaa tällaisessa tilanteessa, joten anteeksi tyhmätkin kysymykset. Eli miten minun tulee toimia? Pitääkö minun ilmoittaa Te-toimistolle, että olen sairaslomalla ja en ole työkykyinen? Te-toimistosta kysyttiin, otanko vastaan kokoaikatyötä sairaslomasta huolimatta, mitä se tarkoittaa?

Jos haen sairaspäivärahaa ja käsittelyssä menee aikaa, olenko ilman mitään tuloja? Tähän asti olen saanut ansiopäivärahaa liitosta. Jos olen sairasloman jälkeen edelleen työtön, ilmoitan itseni työnhakijaksi uudelleen niin laittaako te-toimisto minut heti tietyksi ajaksi karenssiin?

Vieras

Re: Sairastuminen työttömyysaikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Loka 2019, 15:42

Entä jos sairauspäivärahahakemus evätään, mitä sitten teen?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Loka 2019, 16:15

Jos sairauspäiväraha hylätään ,niin sä voit olla te-toimistossa vajaakuntoinen työnhakija.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 25 Loka 2019, 11:00

Hei!

Hyvä että selvität asiaa, koska sairauspäivärahan käsittelyssä voi mennä useita viikkoja. Kerroit hakevasi työttömyysetuutta liitosta. Tällöin sinun tulisi tiedustella työttömyysetuuteen liittyviä asioita heiltä.

Yleisesti kuitenkin neuvoisin, että työnhaku TE-palveluihin kannattaa pitää voimassa ainakin siihen asti, että olet saanut päätöksen sairauspäivärahasta. Kun työvoimapoliittiset lausunnot edelleen puoltavat työttömyysetuuden maksamista, voit jatkaa työttömyysetuuden hakemista odottaessasi sairauspäivärahan päätöstä.

Te-palveluiden toiminnasta ja muutosten vaikutuksista heidän antamiin lausuntoihin, sinun tulee tiedustella suoraan TE-palveluista.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi