Osa-aikatyö

Mitä jos sairastun? Muutan avoliittoon? Muutan pois vanhempien luota? Kysy ja keskustele muutosten vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Jonesi

Osa-aikatyö

Lukematon viesti Kirjoittaja Jonesi » 25 Loka 2019, 11:19

Hei,
Hain osa-aikatyöhön taannoin ja alkuviikosta aloitin harjoittelulla. TE- toimistoon ilmoitin asiasta ja sieltä on ilmeisesti ilmoitettu teille asiasta. Minulle ei ole kuitenkaan tullut vahvistusta vielä Kelasta.

Asiat muuttuivat kuitenkin hetimiten. Kaksi päivää (4t/pv) harjoiteltuani jouduin lopettamaan koska fysiikkani ei kestänyt rasitusta. Ilmoitin työnantajalle etten kykene työhön joka piti alkaa itsenäisesti Marraskuun alussa.

Miten tästä kuuluu jatkaa? Työttömyysilmoituksen täyttö edessä reilun viikon päästä niin kysynkin, laitanko tehdyt tunnit siihen mukaan vaikka odotettavissa on etten saa siitä palkkaa?

Samalla kysyisin että kun olen huomannut jo pariin otteeseen etten pysty useimpiin fyysisiin töihin vaivojeni vuoksi, niin onko mahdollista päästä Kelan kuntoutukseen jossa ymmärtääkseni näitä asioita tutkitaan? Lääkärin lähetteen ilmeisesti vaatii mutta jos sellaiseen ei pääse, niin mitä edessä.
TE- toimisto ei tiedä eikä osaa arvioida näitä juttuja töitä tarjotessa, joten jostain tarvitsee apua ja neuvoa saada. Olen 57- vuotias mies ja pidempään potenut näitä ongelmia.

Kela | työttömyysturva

Re: Osa-aikatyö

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 25 Loka 2019, 15:21

Hei Jonesi!

Ilmoita seuraavassa työttömyysajanilmoituksessa harjoittelusi päättymisestä. Jos olet ollut osa-aikatyössä, merkitse ilmoitukseen olleesi työssä ja monta tuntia. Jos kyseessä on kuitenkin ollut jokin TE-toimiston sopima toiminta, merkitse päiväkohtaisiin tietoihin tiedot sen mukaan. Lisätiedoissa kannattaa myös mainita siitä, jos palkkaa ei tulla maksamaan.

Siirsin kuntoutusasiaa koskevan kysymyksesi vielä toisella palstalle (Kysy sairausajan etuuksista > Kuntouttaminen ja tukea arkeen). Pääset viestiisi suoraan tästä.

Mukavaa viikonloppua!

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Jonesi

Lukematon viesti Kirjoittaja Jonesi » 07 Marras 2019, 13:17

Hei,
Päin h*******ä ne asiat näin meni. Teiltä tuli ilmoitus että maksu keskeytetään kunnes TE- toimistolta tulee vastine voiko sitä jatkaa.
Kysymys kuuluukin: Kun täytin työttömyysajan ilmoitukse ajalta 06/10- 02/11 joista olin osa-aikatyössä 21 ja 22/10 jonka jälkeen jouduin sen keskeyttämään, niin...

Miksi en saanut korvausta ajalta 06-22/10 jolloin olen ollut siihen oikeutettu aiemman päätöksen myötä?

TE- toimisto voi mielestäni analysoida vaan sitä aikaa jolloin olen ollut lopettanut osa-aikatyön.

Eihän tässä ole mitään järkeä. Miten ihmeessä kannattaa edes yrittää työllistää itseänsä kun vastoinkäymisten tullessa siitä rankaistaan ja kunnolla?

Voinette kertoa sen lisäksi miksi en saanut sitä alkuajan korvausta sen että miten tässä tilanne jatkuu. Kuinka kauan noiden TE- toimistojen päätökset kestävät ja milloin saan puuttuvan osuuden vähintäin, on se TE- toimiston päätös mitä tahansa.

Laskut kuitenkin juoksevat ja ruokaakin tarvitsisi saada jotta jaksaa töitä hakea.

Markku56

Lukematon viesti Kirjoittaja Markku56 » 07 Marras 2019, 13:44

Eihän siinä sitten auta muu kuin laittaa toimeentulotukihakemus menemään jos työttömyyskorvausta ei saa.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 08 Marras 2019, 13:59

Hei Jonesi!

Tällä palstalla emme pysty ottamaan kantaa yksittäisiin päätöksiin. Päätöksen perusteluissa on kerrottu Kelan perusteet sille, miltä ajalta maksua ei voida maksaa, jos siinä on epäselvyyttä, suosittelen pikaisesti ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme, jossa saat henkilökohtaista palvelua, jolloin tilannettasi voidaan katsoa tarkemmin.

Te-palveluiden käsittelyajoista, ei meillä Kelassa ole tietoa, joten kannattaa tiedustella asiaa suoraan työvoimaviranomaiselta.

Kuten edellisessä vastauksessa on vinkattu, niin voisi olla hyvä selvittää oikeus toimeentulotukeen nyt siksi aikaa, kun työttömyysturva asioiden selvittely on kesken.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi