Omaehtoinen opiskelu ja kulukorvaus

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kantasuomalainen

Omaehtoinen opiskelu ja kulukorvaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kantasuomalainen » 21 Syys 2021, 07:50

Opiskelen omaehtoisesti työssäkäyntialueen ulkopuolella 135km päässä kotoa. En saa koulumatkatukea koska vain 8matkaa/kk josta tulee kuitenkin yli 1000km/kk. Joudun itse maksamaan matkat, joka haukkaa n. 25% kuukauden nettotuloista.

Kulukorvausta minulle ei myöskään myönnetä koska olen kantasuomalainen. Kysyn nyt julkisesti ja toivon vastausta kaikkien nähden koska sitä en asiakaspalvelusta suoraan saa, vaan annetaan ympäripyöreitä vastauksia vedoten "hallituksen päätökseen" jota ei tarkenneta, sekä johonkin lakipykään mikä ei anna vastausta. Lisäksi perustuslaki luku 2. pykälä 6 sanoo että kaikkia ihmisiä pitää kohdella tasavertaisesti. Ja yksikään teidän esittämä selitys/laki ei kävele perustuslain ylitse.

Kysymys kuuluu: Miksi vain maahanmuuttajat ovat oikeutettuja korotettuun kulukorvaukseen omaehtoisesta opiskelusta työssäkäyntialueen ulkopuolella? Mutta kantasuomalaisen valkoinen ikänsä työtä tehnyt ei ole? Maahanmuuttajat saavat siis 18euroa x 20 koulupäivää 360 euroa kulukorvausta.

Tästä on lähdössä kantelu eduskunnan oikeusasiamiehehelle, sekä asia tuodaan julkisuuteen. Mutta haluan teidän vastauksen tänne kaikkien nähtäville koska asia on selkeästi salaisuus mitä pyritään varjelemaan kaikin mahdollisin keinoin.

Kela | työttömyysturva

Re: Omaehtoinen opiskelu ja kulukorvaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 21 Syys 2021, 09:32

Hei!

Kulukorvauksesta säädetään julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (JTYPL) 9 luvussa. Kela noudattaa lainsäädäntöä ja asiasta voi halutessaan antaa palautetta lainsäätäjille.

Ystävällisin terveisin
Hanna-Kaisa | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi