Työmarkkinatuki yli 25v ilman ammattia?

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Ilman ammattia

Työmarkkinatuki yli 25v ilman ammattia?

Lukematon viesti Kirjoittaja Ilman ammattia » 13 Tammi 2022, 13:19

Hei
Olen 30v ilman ammattia. Tällä hetkellä kotona lasten kanssa. Ajattelin lähteä syksyllä opiskelemaan ammattia. Nyt keväälle olin suunnitellut työkokeilua alalta jota lähden opiskelemaan. Pienempi lapsistani täyttää ihan pian 3-vuotta joten ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi. Jos onnistun saamaan itselleni heti työkokeilupaikan esim 3 kk:ksi niin saanko sen jälkeen heti työmarkkinatukea vai pitääkö minun odottaa 21 viikkoa? Joka paikassa puhutaan alle 25-vuotiaista ilman ammattia joten tämä asia nyt kovasti mietityttää.

Vieras

Re: Työmarkkinatuki yli 25v ilman ammattia?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Tammi 2022, 13:24

Työmarkkinatuen saamisesta päättää te-toimisto,joten kysy asiaa sieltä.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 13 Tammi 2022, 15:04

Hei Ilman ammattia!

Te-palvelu voi asettaa alle 25-vuotiaalle vailla koulutusta olevalle nuorelle 21 viikon työssäolovelvoitteen. Kelan asettama odotusaika alkaa tällöin yleensä vasta velvoitteen täyttymisen jälkeen.

Te-toimisto antaa Kelalle lausunnon työttömyysetuuden maksamisesti. Te-toimiston lausunto voi olla puoltava mutta jos työmarkkinatuen hakijalla ei ole ammatillista koulutusta, niin työmarkkinatukea on mahdollista saada vasta 21 viikon odotusajan jälkeen. Odotusaikaa voivat kuitenkin lyhentää muun muassa sellaiset työskentelyviikot, jotka voidaan lukea työssäoloehtoon.

Palkansaajan työssäoloehtoon voidaan lukea työviikot, jotka on tehty työttömyyttä edeltäneen 28 kuukauden aikana. Työaika on ollut vähintään 18 tuntia viikossa ja palkka on ollut vähintään työehtosopimuksen mukaisen. Työssäoloehtoon luettavia työviikkoja pitäisi siis olla kertynyt 21 viikkoa, jotta odotusaikaa ei tulisi ollenkaan. Työkokeilua ei huomioida työssäoloehto kerryttäväksi.

www.kela.fi/odotusaika-koulutusta-vailla-oleville

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Tammi 2022, 15:10

Eli kun olen ollut työelämässä viimeksi 5 vuotta sitten ja sen jälkeen kotona kotihoidontuella lasten kanssa niin en saa työmarkkinatukea kuin vasta 5kk:n päästä jos nyt ilmoittaudun työttömäksi?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 14 Tammi 2022, 09:58

Hei Ilman ammattia!

Työkokeilun ajalta sinun voi olla mahdollista saada työmarkkinatukea. Täällä lisää aiheesta.

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela