Sairaslomatodistus koronan aikana

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Sarkku84

Sairaslomatodistus koronan aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Sarkku84 » 14 Huhti 2020, 12:10

Moi!
Olen työkokeilussa ja tällä hetkellä hoidan sairaita lapsia kotona ja itse olen myös kipeänä. Tarvitsisin sairaslomatodistuksen kelaa varten mutta koronan takia ei ilmeisesti nyt tarvitse olla todistusta koska ei saa aikoja sitä varten terveysasemalta? Saako sairausajalta siis normaalisti rahan vaikka ei ole esittää sairauslomatodistusta?

Kela | työttömyysturva

Re: Sairaslomatodistus koronan aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 15 Huhti 2020, 09:03

Hei Sarkku84!

Tällä hetkellä sairausajalta maksetaan työttömyysetuutta normaalisti, vaikka ei sairauslomatodistusta toimittaisikaan. Ilmoita sairauspäivien kohdalle "sairaana".

Kulukorvausta ei makseta niiltä päiviltä, kun ei osallistu toimintaan.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela

tiedustelen76

Lukematon viesti Kirjoittaja tiedustelen76 » 02 Joulu 2021, 22:15

Ylläolevaan,olen työkokeilussa ja halusin pitää sairastelun jälkeen yhden kuumeettoman päivän,asia oli ensin ok työkoilupaikkaan. Sitten sain soiton että tarvitaankin sairasloma todistus,ja että pitäisin vielä toisenkin kuumeettoman kotipäivän-soitin terveyskeskukseen ja kirjoittavat kaksi sairasloma päivää,onko työpaikalta ok vaatia todistuksia,te toimistosta sain vastauksen että vasta kolmannen sairaanaolopäivän jälkeen sellaisen pitää toimittaa.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 03 Joulu 2021, 14:48

Hei tiedustelen76!

Pystyn vastaamaan kysymykseen vain Kelan maksaman tuen näkökulmasta. Siihen riittää, että lääkärin tai terveydenhoitajan todistus on silloin, kun sairaus kestää yli kolme päivää.

En osaa sanoa voiko työnantajalla olla tiukemmat vaatimukset poissaolojen osalta. Sinun kannattaa keskustella asiasta vielä työnantajan ja Te-palveluiden kanssa.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva

r eoweeow++++

Lukematon viesti Kirjoittaja r eoweeow++++ » 11 Joulu 2021, 12:18

Hei,
jos jään pois kuntouttavan työtoiminnan lähipäivältä koronaepidemian riskien takia, niin menetänkö siltä päivältä työmarkkinatuen?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 13 Joulu 2021, 09:54

Hei r eoweeow++++!

Sinulla on oikeus työttömyysetuuteen, mutta ei kulukorvaukseen, jos poissaolo johtuu omasta sairaudesta.

Jos kyse ei ole sairaudesta tai karanteenista tms. täytä työttömyysaikaa koskevaan ilmoitukseen ”Poissaolo: muu syy” ja selvitä tilanne tarkemmin ilmoituksen lisätietokentässä. Palvelun järjestäjä voi ilmoittaa asiasta poissaoloilmoituksella (TT3).

Tilanteesta riippuen kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan on hyvä olla yhteydessä TE-palveluihin ja selvittää jatkuuko toiminta vai olisiko se syytä keskeyttää.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva

Epätietoinen85

Lukematon viesti Kirjoittaja Epätietoinen85 » 25 Tammi 2022, 11:52

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja minulla alkoi eilen olla koronaan viittaavia oireita, tänään soitin paikkaan jossa suoritan kuntouttavaa ja kysyin mitä tehdään, paikan johtaja sanoi että hän myöntää minulle 3 päivää sairaslomaa ilman terveyskeskus käyntiä.

Soitin vielä asiasta kuntouttavan työtoiminnan ohjaajalle joka sanoi että 3 päivää voi olla pois kuntouttavasta esimiehen luvalla ja hän neuvoi minua kirjottamaan Kelan työttömyysajan ilmoitukseen poissaolopäivien kohdalle että "sairasloma" ja lisätietoihin selvittämään että kyseessä on nimenomaan esimiehen myöntämä sairasloma, kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja sanoi myös että mitään lääkärin myöntämää sairaslomalappua en tarvita koska Kela ei tässä tilanteessa sitä vaadi vaan Kelalle riittä oma ilmoitukseni.

Onko minua teidän Kelalaisten mielestä neuvottu oikein vai vaaditteko kumminkin virallisen sairaslomatodistuksen terkkarista ?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 25 Tammi 2022, 12:12

Yli 3 päivää kestävästä omasta sairaudesta on toimitettava Kelaan terveydenhoitajan tai lääkärin todistus.

Tässä linkki jossa se sanotaan https://www.kela.fi/jos-olet-poissa-tyo ... palvelusta

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Tammi 2022, 10:01

Hei Epätietoinen85!

Sinua on neuvottu oikein.

Jos olet oman sairauden vuoksi pois kuntouttavasta työtoiminnasta enintään kolmena peräkkäisenä työpäivänä, on oma ilmoitus lähtökohtaisesti riittävä selvitys poissaololle. Työttömyysetuus maksetaan ilman kulukorvausta sairauspoissaolopäiviltä.

Yli 3 päivää kestävästä omasta sairaudesta on toimitettava Kelaan terveydenhoitajan tai lääkärin todistus.

Pikaista paranemista!

Terveisin
Sinikka | Kela työttömyysturva