Työttömyysturva ja työkokeilu

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Lazo

Työttömyysturva ja työkokeilu

Lukematon viesti Kirjoittaja Lazo » 10 Elo 2017, 11:37

Hei, minulla ei täyty työssäoloehto, asun vanhempien taloudessa ja minulle maksetaan alennettua työttömyysturvaa noin 25e/pv. Olen aikeissa lähteä työkokeiluun, joten maksetaanko minulle työkokeilun aikana "normaalia" 32,40 e/pv vai tuota alennettua tukea?

Kela | työttömyysturva

Re: Työttömyysturva ja työkokeilu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 10 Elo 2017, 14:41

Hei Lazo!

Vanhempiesi tulot eivät vaikuta työmarkkinatukesi määrään työkokeilun ajalta, joten voit saada tuen täysimääräisenä. Voit saada työkokeilun ajalta työmarkkinatuen perusosan lisäksi myös korotusosan ja kulukorvauksen.

Terveisin
Tuomas | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

mitenhommamenee

Lukematon viesti Kirjoittaja mitenhommamenee » 23 Helmi 2019, 04:41

Hei!
Työssäoloehtoni ei täyty. Olen ollut sairaslomalla suurimman osan tuosta viimeisestä 28sta kuukaudesta. Nyt olen ollut toista kuukautta työkokeilussa ja pistin hakemuksen työmarkkinatuesta. Sitten tuli tällainen ilmoitus:

"Alla luetellut liitteet on toimitettava kelaan xx.xx.20xx mennessä"
"Odotusaikaan liittyvät työssäoloehtoselvitykset
Jos et täytä työssäoloehtoa eikä sinulla ole peruskoulun tai lukion jälkeistä ammatillista tutkintoa tai korkeakoulututkintoa, sinulle voidaan asettaa enintään 21 viikon odotusaika, jonka ajalta sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Odotusajasta voidaan kuitenkin vähentää esimerkiksi työssäoloehtoon luettava työ, jolloin odotusajan kesto lyhenee tai sitä ei aseteta lainkaan. Vaikka et täyttäisi työssäoloehtoa, sinun kannattaa toimittaa selvitykset työssäolostasi (palkkatodistus, josta selviää viikoittainen työaika ja palkka) odotusajan tutkimista varten."

Eli tilanne on se, että liitteitä en voi lähettää, koska sellaisia ei ole. Onko hakemukseni nyt edes käsiteltävänä, ennen kuin olen toimittanut liitteet (joita ei siis ole mahdollista toimittaa)?
Ja, ennenkaikkea; Miten minulle maksetaan työmarkkinatukea tältä ajalta, kun olen työkokeilussa? Voiko työssäoloehdon täyttymättömyys aiheuttaa tilanteen, että odotusajan takia työkokeilun ajalta ei maksetakaan mitään korvausta??!!
Voiko siis todella olla mahdollista, että olen käynyt kohta kaksi kuukautta töissä ja palkaksi saan paperin, jossa sanotaan, että "käy vielä kolme kuukautta lisää, niin harkitsemme minkäänlaisen korvauksen (palkan) maksamista"...???!

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 25 Helmi 2019, 10:27

Hei mitenhommamenee!

Hakemus pyytää aina odotusaikaan liittyviä selvityksiä, jos sinulla ei ole ammatillista tutkintoa. Jos sinulla on työssäoloehtoon luettavaa työhistoriaa, toimita selvitykset siitä. Jos sinulla ei ole mitään yllämainittua, sinun ei tarvitse lähettää mitään.

Työkokeilun ajalta on mahdollista saada työmarkkinatukea, vaikka työssäoloehto ei täyttyisikään. Odotusaika kuluu työkokeilun aikana. Voit lukea lisää odotusajasta osoitteessa www.kela.fi/odotusaika-koulutusta-vailla-oleville.

Tarvittaessa ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jossa voimme tarkistaa hakemuksesi tilanteen tarkemmin.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Touko 2020, 08:48

Minulle on myönnetty kuntouttava työ kokeilu, ja nyt se on siirtynyt koronan takia, enkä ole päässyt vielä aloittamaan kuinka kauan tämä on voimassa jos mynnetty maaliskuussa? kuulun riskiryhmään.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Touko 2020, 10:29

Hei!

Varmista Te-palveluista miten tämä kuntouttavatyökokeilu toteutuu pikkeusolojen aikana kohdallasi.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva

Nikis

Lukematon viesti Kirjoittaja Nikis » 01 Kesä 2020, 14:11

Voiko joutuu odotusajalle kesken työkokeiluu?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 02 Kesä 2020, 15:11

Hei Nikis!

Joissain tilanteissa se on mahdollista. Esimerkiksi: Odotusajan asettaminen tutkitaan ja odotusaika alkaa, kun työssäolovelvoite täyttyy. Odotusajan asettaminen tutkitaan myös, jos työssäolovelvoite täyttyy kesken työllistymistä edistävän palvelun (poislukien omaehtoinen opiskelu ja työvoimakoulutus), jolloin odotusaika estää etuuden maksamisen palvelun ajalta. Tämä koskee myös alle 25-vuotiasta koulutusta vailla olevaa nuorta sekä R-lausunnon mukaisen työssäolovelvoitteen täyttymistä.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva

Jeha

Lukematon viesti Kirjoittaja Jeha » 09 Kesä 2020, 06:59

Hei,
Työkokeilu olisi alkamassa. Työtehtävät kunnan neljässä eri toimistossa kiertäen paikasta toiseen päivittäin. Monia kontakteja siis eri toimistoissa päivän aikana ja etäisyyttä ei voi pitää perehdytysten takia. Tämä ei kuulosta turvalliselta työskentelyltä koronan takia. Kysyin asiasta ja vastaus oli, että tilanne on tämä ja työkokeilua ei koskaan tehdä etänä. Jos kieltäydyn, niin työmarkkinatuki kuulemma lakkautetaan. Mitä tämä tarkoittaa?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 09 Kesä 2020, 08:55

Hei Jeha!

Työttömyysturvaa voidaan maksaa työllistymistä edistävän palvelun poissaolopäiviltä ilman kulukorvausta vain silloin, jos poissaolo johtuu jostain seuraavista syystä:
  • omasta sairaudesta
  • alle 10-vuotiaan lapsen sairaudesta (enintään 4 päivää)
  • työhaastattelusta tai muusta tähän rinnastettavasta työllistymiseen liittyvästä syystä
  • julkisen luottamustehtävän hoitamisesta.
www.kela.fi/jos-olet-poissa-tyollistymi ... palvelusta

Jos työttömyysturvan saaja ei ole sairas, eikä palvelupaikka ole kiinni, mutta hän ei mene palveluun yleisen pelkotilan tai oman arvion perusteella, niin poissaolo katsotaan luvattomaksi ja etuutta ei makseta ollenkaan.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva