Työkyvyttömyyseläke ja työmarkkinatuki

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kyselija8765

Työkyvyttömyyseläke ja työmarkkinatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kyselija8765 » 03 Helmi 2019, 15:28

Hei!
En ole saanut asumistuen lisäksi muita tukia 1.9.2018 alkaen. Olin työkyvyttömyyseläkkeellä 31.8.2018 asti ja ilmottauduin työttömäksi työnhakijaksi 1.9.2018. Sain TE-toimistolta kuitenkin toistaiseksi voimassaolevan karenssin, sillä minun olisi kuulemma pitänyt hakea kahteen koulutukseen. Koulutushaku päättyi 31.8.2018. Olen hakenut osa-aikaista työkyvyttömyyseläkettä, jonka käsittely on ollut vireillä työeläkelaitoksessa 6 kuukautta ja kansaneläke Kelassa 15 viikkoa. En saa toimeentulotukea avopuolisoni tulojen takia. Teen osa-aikatyötä yrityksessä, joka ymmärtää terveydentilani. Tämä tarkoittaa, että teen töitä kotoa käsin 0-30 tuntia kuukaudessa.

Kävin psykiatrilla ja hän laati lääkärinlausunnon, jonka kanssa kehotti hakemaan uudelleenkäsittelyä TE-toimistosta. TE-toimisto ei kuitenkaan nähnyt tarpeelliseksi muuttaa lausuntoaan.

Onko siis todella niin, että koulutusvelvollisuushaku koski minua, vaikka olin silloin vielä eläkkeellä?
Olen velkaantunut tuhansia euroja syyskuun alusta lähtien, sillä asumistuen lisäksi olen saanut palkkaa 0-200€ kuukaudessa ja vuokra, laskut, lääkkeet, lääkärit ja eläminen on maksettava.
Tilanne tuntuu epätoivoiselta, olen ollut yhteydessä useita kertoja sekä Kelaan että TE-toimistoon, mutta kukaan ei osaa auttaa.

Mitä voin vielä tehdä?

Kela | työttömyysturva

Re: Työkyvyttömyyseläke ja työmarkkinatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 05 Helmi 2019, 10:02

Hei Kyselija8765!

Kelassa ei voida ottaa kantaa siihen, koska TE-toimisto tutkii asian ja antaa Kelalle lausunnon työttömyysturvaoikeudesta.

Et kertonut oletko hakenut sairauspäivärahaa, mikäli et niin neuvoisin selvittämään oikeuden siihen. Voit tarvittaessa olla yhteydessä sairastamisen palvelunumeroon 020 692 204, jotta voimme neuvoa sinua tilanteessasi tarkemmin.

Toivottavasti tilanteesi selviää pian.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi