työskentely omaehtoisenopiskelun aikana/ kesätauolla?

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Juttaz

työskentely omaehtoisenopiskelun aikana/ kesätauolla?

Lukematon viesti Kirjoittaja Juttaz » 02 Touko 2019, 13:38

Hei. Opiskelen omaehtoisesti 2020 kevääseen asti. Nyt toukokuu minulla on itsenäistä opiskelua ja kesäaikaan olen ajatellut suorittaa myös itsenäisiä opintoja kuukauden ajan. TE-toimistosta sanottiin, että muuten voin kesä tauolla valita itse lomailenko vai käynkö töissä, omaehtoiseen opiskeluun liittyvän työmarkkinatuen saan joka tapauksessa.

1. Eli alle kaksiviikkoa tai tasan sovitellaan ja yli kaksi viikkoa katkaisee opiskelun. Jotain tällaista puhuimme TE toimiston virkailijan kanssa. Miten se kaksi viikkoa määritellään? Katsotaanko yksitoista arkipäivää työtä yli kahdeksi viikoksi, joka katkaisee opiskelun ja työmarkkinatuen?

2. Miten sovittelujakso määräytyy? Onko se seuraava kuukausi vai seuraava maksujakso nykyään?

3. Jos yli kaksiviikkoa kestävä työ keskeyttää opiskelun ja työttömyysetuuden kesätauolla tai itsenäisen opiskelun aikana, niin jatkuuko työttömyysetuuden maksu heti töitä seuraavana päivänä vai tuleeko siihen tauko (taloudellisen edun jaksotus laskurin mukaan)?

Kela | työttömyysturva

Re: työskentely omaehtoisenopiskelun aikana/ kesätauolla?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 03 Touko 2019, 10:34

Hei Juttaz!

1. Kyseessä on yli kaksi viikkoa kestävä kokoaikatyö, jos työsuhde kestää pitempään, kuin 14 päivää.

2. Työttömyysetuudessa tulot huomioidaan 1.4.2019 sen mukaan milloin tulo maksetaan. Aikaisemmin tulot vaikuttivat sille ajalle, miltä ne oli ansaittu.

3. Jos työttömyytesi katkeaa kokoaikaisen työn vuoksi, niin silloin TE-palvelut antavat uuden lausunnon siitä, että sinulla jatkuu oikeus työttömyysetuuteen. Jos lausunto jatkuu heti seuraavasta päivästä alkaen, niin silloin etuuden maksuun ei tule katkoksia.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi