Kelan eteenpäin luovuttamat tiedot

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

SubjektiObjekti

Kelan eteenpäin luovuttamat tiedot

Lukematon viesti Kirjoittaja SubjektiObjekti » 05 Heinä 2015, 15:32

Hei!

TE-toimisto on ohjaamassa minua kaupungin järjestämien työllisyyspalveluiden piiriin. Minulle on annettu allekirjoitettavaksi lomake "Suostumus yhteistoimintaan ja siinä tapahtuvaan viranomaisten väliseen tietojen vaihtamiseen ja käyttöön kaupungin työllisyyspalveluissa", jonka yhtenä tietoja vaihtava osapuolena Kela on mainittu.

Tarkasti kysymykseni liittyy seuraavaan tekstissä olevaan kohtaan:

"Suostumukseni koskee myös sellaisia terveystietoja, jotka ovat välttämättömiä, kun arvioidaan työllistymistäni sekä mahdollisuuksiani työllistymistä parantaviin palveluihin."

Kelalla on paljon minua koskevia terveystietoja, kuntoutushakemuksia ja niihin liittyviä potilasasiakirjoja sekä tehtyjä kuntoutuspäätöksiä.

Kysymykseni on:

1) Luovuttaako Kela terveystietoja, kuntoutuspäätöksiä, Kelaan toimitettuja potilasasiakirjoja ja todistuksia eteenpäin kuntien työllisyyspalveluista vastaaville viranomaisille tai TE-toimistolle?

Lomakkeessa lukee myös:

"Tietojen on oltava viranomaisten yhteistoiminnan kannalta tarpeellisia ja tietojen vaihdon ja käytön on tapahduttava luottamuksellisesti työntekijöiden välillä"

2) Kuka tulkitsee ovatko esimerkiksi jotkin terveystiedot "viranomaisten yhteistoiminnan tai työllisyyden edistämisen kannalta tarpeellisia"?

Eli haluaisin mahdollisimman paljon tietoa siitä keille Kela luovuttaa tietoja, mitä tietoja ja kuinka paljon luovutetaan, millaisia kriteerejä tietojen luovutukseen sovelletaan (arvioidaanko erikseen tiedot mitä luovutetaan ja mitä ei vai luovutetaanko kaikki tiedot diskriminoimatta) ja onko tietojenluovutuksen kohteella oikeus saada tietää mitä tietoja on luovutettu ja mitä mahdollisia oikeuksia minulla on tietojenluovutuksen kieltämiseen terveystietojen osalta osin tai kokonaan. Olen myös kiinnostunut tietämään, että tarkistaako Kela, että tietojen luovutukseen oikeasti asiakkaan lupa, sillä lomaketta ei ole pakko allekirjoittaa.

Kela | työttömyysturva

Re: Kelan eteenpäin luovuttamat tiedot

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 06 Heinä 2015, 10:49

Hei SubjektiObjekti!

Kiitos kysymyksestä!

Valitettavasti en heti osaa asiaasi vastata. Asiaasi selvitetään ja vastataan myöhemmin.

Terveisin

Elias | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 06 Heinä 2015, 14:59

Hei SubjektiObjekti!

Työllisyyspalvelujen tavoitteena on edistää henkilön työllistymistä ja tätä tarkoitusta varten asiakkaalta pyydetään lupaa tietojen vaihtamiseen viranomaisten välillä.
Esimerkiksi potilasasiakirjoja ei luovuteta.
Asiakkaalla on oikeus saada tietää, mitä tietoja hänestä on luovutettu.

Terveisin,
Jenna | Kela työttömyysturva

totuuskovapauttaa

Lukematon viesti Kirjoittaja totuuskovapauttaa » 10 Tammi 2019, 16:38

Hei!
Minun arkaluontoisia potilastietojani on kylläkin luovutettu vastoin tietoista suostumustani TE-toimistolle. Kelan vastaus ei siis pidä paikkaansa :)

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 14 Tammi 2019, 09:42

Hei totuuskovapauttaa!

Kela.fi sivuilta löytyy tietosuojasta tietoa tästä linkistä: www.kela.fi/tietosuoja.
Siellä on myös kerrottu ohjeistusta mitä voi tehdä jos epäilet, että henkilötietojasi on käsitelty epäasiallisesti Kelassa.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva