Työttömyysturva irtisanoutumisen jälkeen

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Yritys

Työttömyysturva irtisanoutumisen jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Yritys » 19 Heinä 2019, 23:22

Hei,

Olen tekemässä siirtymään yrittäjäksi vakituisesta osa-aikatyöstä. Olen ilmottautunut useammalle yrittäjyyskursseille niin Työ- ja elinkeinotoimiston kautta sekä Uusyrityskeskuksen kautta. Ajatuksena olisi irtisanoutua nykyisestä työstä syyskuussa ja saman kuun aikana lähteä opiskelemaan yritystä varten. Marraskuussa olisi tarkoitus aloittaa 4kk yrittäjänä toimiminen työttömän tuella. Olenko oikeutettu etuuteen tässä tapauksessa jos irtisanoudun vai tulenko saamaan karenssia? Mitä etuutta minun tulisi tässä tapauksessa hakea? Avopuolisoni on vakituisessa työssä, jossa kuukausipalkka on 3100e ennen veroja. Vaikuttaako tämä etuuden määrään? Itselläni palkka on ollut n. 1400e/kk ennen verojen vähennystä. Paljonko tulisin saamaan etuutta kuukaudessa?

Kela | työttömyysturva

Re: Työttömyysturva irtisanoutumisen jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 22 Heinä 2019, 08:59

Hei Yritys!

Te-palvelut antavat Kelaan lausunnon työttömyysetuuden maksamisesta ja mahdollisesta karenssista. Voit tiedustella asiaa tarkemmin te-palveluista. Mikäli lausunto on myönteinen, voit hakea Kelasta työttömyysturvaa. Hakemuksen käsittelyn yhteydessä katsotaan, oletko oikeutettu työmarkkinatukeen vain peruspäivärahaan. Peruspäivärahaa maksetaan silloin, jos työssäoloehto täyttyy. Mikäli kuulut työttömyyskassaan, selvitä oletko oikeutettu työttömyysetuuteen omasta kassasta.

Kelan maksama työttömyysetuus on 32,40 e/pv. Tukeen lisätään korotus, jos sinulla on huollettavana lapsia. Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työttömyysetuuteen voidaan maksaa korotusosaa enintään 200 päivältä. Mikäli aktiivimalli ei täyty, etuudesta vähennetään 4,65% seuraavan 65 maksupäivän ajan. Puolison tulot eivät vaikuta työttömyysturvaan

Lisää työttömyysetuudesta sivuillamme: www.kela.fi/tyottomyysetuutta-kelasta.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi