Tuen hakeminen omaehtoisiin opintoihin

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Elokuussa

Tuen hakeminen omaehtoisiin opintoihin

Lukematon viesti Kirjoittaja Elokuussa » 22 Heinä 2019, 15:32

Hei!

Olen työtön työnhakija ja sain opiskelupaikan korkeakoulusta. Minulla ei ole enää opintotukikuukausia jäljellä ja haluaisin hakea työttömyystukea omaehtoisiin opintoihin. Tukea opintoihin on haettava ennen opintojen aloittamista ja lisäksi edellytetään korkeakoulun selvitystä suunnitelluista opinnoista. Korkeakoulu on kuitenkin kieltäytynyt kirjoittamasta selvitystä ennen kuin olen maksanut ylioppilaskunnan jäsenmaksun. Voiko jäsenmaksun maksamisella eli korkeakoulussa kirjoilla ololla olla kannaltani kielteisiä vaikutuksia, jos sen myötä statukseni muuttuu täysipäiväiseksi opiskelijaksi jo ennenaikaisesti heinäkuun lopussa? Voinko huoletta maksaa jäsenmaksun ilman että sillä on vaikutusta oikeuteeni elokuun työttömyystukeen, jota olen tähän saakka saanut työttömänä työnhakijana?

Jos jäsenmaksun maksamisen myötä menettäisin oikeuteni elokuun tukeen, tukea omaehtoisiin opintoihin kannattaisi varmaankin hakea vasta myöhemmin elokuussa. Milloin viimeistään tässä tapauksessa hakemus tulisi jättää? Ohjeiden mukaan asiasta olisi sovittava ennen opintojen aloittamista. Mitä tarkalleen ottaen tarkoitetaan opintojen aloittamisen ajankohdalla? Korkeakoulussa uusi lukuvuosi alkaa virallisesti 1.8. mutta ensimmäiset opinnot vasta elokuun viimeisellä viikolla. Kiitos avusta!

Kela | työttömyysturva

Re: Tuen hakeminen omaehtoisiin opintoihin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 23 Heinä 2019, 10:15

Hei Elokuussa!

Sinun kannattaa olla yhteydessä TE-palveluun koska he päättävät voitko opiskella työttömyysetuudella tai onko työttömyysetuuden maksamiselle estettä (esim. päätoiminen opiskelu). Kela käsittelee työttömyysetuuden perustuen TE-palvelun lausuntoihin.

Jos aloitat omaehtoisen opiskelun, työttömyysetuutta ei tarvitse erikseen hakea uudelleen kun sitä sinulle jo kertomasi mukaan maksetaan. Merkitset vain työttömyysajanilmoitukseen opiskelupäivät.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi