Mahdollinen työttömyysturva opiskeluun

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Tasman

Mahdollinen työttömyysturva opiskeluun

Lukematon viesti Kirjoittaja Tasman » 02 Elo 2019, 13:42

Hei! Olen 24-vuotias nainen Pirkanmaalta. Olen nyt ollut ilman töitä, paitsi teen silloin tällöin keikkahommia. Sain kutsun te-toimistolta juttelemaan(videohaastattelun?) avulla. He sanoivat liittessä, että saattavat harkita kohdallani kuntouttavaa työtoimintaa. Minulla on mielestäni hyvin työhistoriaa ja taitoja, en ole vaan vielä hankkinut ammattia lukion jälkeen. En keksi yhtäkään asiaa mikä kiinnostaisi tai auttaisi minua kuntouttavasssa työtoiminnassa, sillä haen aktiivisesti töitä, olen valmis töihin, minulla ei vain ole tärpännyt töiden suhteen. Haluaisin päästä
Opiskelmaan psykologiaa yliopistoon, mutta näin vähällä työmäärällä minulla ei ole ollut mahdollisuuksia mennä esim.avoimeen yliopistoon ja kaipaisin tukea ja tsemppiä pääsykokeita varten. Olen menossa kuitenkin tänä syksynä korottaa yo-arvosanojani ja todistuksen arvosanoja aikuislukioon(mikä sekin maksullista on), ja mahdollisesti jotain uuttakin ainetta opiskelemaan/kirjoittamaan. Onko minun mahdollista saada minkäänlaista tukea näitä opiskelua varten, tai mitään muuta vaihtoehtoja kun kuntouttavaa työtoimintaa, jos kuitenkin aktiivisesti haen työpaikkoja ”opiskelun” ohessa, tai voisivatko he koittaa saada minua johonlin töihin ennemmin, kuin kuntouttavaan työtoimintaa , en koe sitä yksinkertaisesti omaksi jutukseni tai tarpeelliseksi.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Kela | työttömyysturva

Re: Mahdollinen työttömyysturva opiskeluun

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 05 Elo 2019, 08:40

Hei Tasman!

Te-palvelut antavat lausunnon työttömyysetuuden maksamisesta. Voisit olla tilanteesta yhteydessä Te-palveluihin ja selvittää, voisitko opiskella työttömyysetuudella.

Voit saada opintotukea avoimen korkeakoulun opintoihin, vain jos sinulla on tutkinnon suoritusoikeus korkeakoulussa ja opinnot kuuluvat tutkintoosi.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Punanenmuna

Lukematon viesti Kirjoittaja Punanenmuna » 05 Elo 2019, 09:44

Entiiä kuuluuko tänne mutta tällä hetkellä olen töissä käyvä ihminen, ja tarkoituksena olisi lähtä opiskelemaan toisen asteen koulua, niin kysymys on että tuleeko karenssia jos otan lopputilin ja menen kouluun? Miten kela maksaa tukia nyt kun olen 20 vuotias verrattuna siihen että olisin 21 vuotias?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 05 Elo 2019, 10:48

Hei Punanenmuna!

Jos alat päätoimiseksi opiskelijaksi niin todennäköisesti sinun kuuluisi hakea opintotukea. Opintotuessa ei ole karenssia.
Lisätietoa opintotuesta, määrästä ym. löydät täältä: www.kela.fi/opintotuki.

Toisaalta voit halutessasi TE-palveluiden kautta selvittää voisitko opiskella työttömyysetuuden turvin, eli ns. omaehtoinen opiskelu.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi