Työllistymistä edistävä palvelu

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

jolle

Työllistymistä edistävä palvelu

Lukematon viesti Kirjoittaja jolle » 07 Elo 2019, 19:21

Hei,

Olen hakenut työmarkkinatukea mutta olen 3 kuukauden odotusajalla. Olen kuitenkin osallistunut kaksi viikkoa kestävään työllistämistä edistävään toimintaan. Tulisiko minun kuitenkin saada työmarkkinatukea noilta kahdelta viikolta vai koko kolmen kuukauden ajalta? Kiitos paljon jo etukäteen.

Kela | työttömyysturva

Re: Työllistymistä edistävä palvelu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 08 Elo 2019, 14:07

Hei jolle!

Työttömyysetuutta voidaan tietyissä tilanteissa maksaa työllistymistä edistävien palvelujen ajalta, vaikka työnhakijalla ei olisikaan työttömänä ollessaan oikeutta työttömyysetuuteen. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi: odotusaika, työssäolovelvoite ja korvaukseton määräaika eli karenssi. Ainoastaan siis työllistymistä edistävän palvelun ajalta työttömyysetuutta on tällöin mahdollista saada.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

MCS

Lukematon viesti Kirjoittaja MCS » 14 Elo 2019, 13:38

Hei, olen pitkäaikaistyötön, aktiivileikatulla työmarkkinatuella.
Jäin (terveyssyistä vaikeasti työllistettävänä pitkäaikaistyöttömänä) työllisyyskokeilun päätyttyä kunnallisen työllisyyspalvelun asiakkaaksi, mutta teen toki kaikki tarvittavat ilmoitukset yms. TE-palveluunkin ja minulla on myös siellä oma yhteyshenkilö, joka hoitaa asioitani yhdessä kunnallisen palvelun yhteyshenkilöni kanssa.

Aloitin juuri yksityisen toimijan tarjoamassa työllisyyttä edistävässä palvelussa, johon minut ohjattiin kunnallisen työllisyysviranomaisen toimesta, ts. työllisyysviranomainen on tehnyt sopimuksen ko. palveluntarjoajan kanssa.

Nyt aloittamani työllisyyttä edistävä palvelu tahi valmennus tapahtuu etänä, sillä en pysty terveyssyistä osallistumaan mihinkään "livenä". Palvelu koostuu viikottaisesta etäkontaktista (puhelimitse, skype-yhteydellä yms.) työllisyysvalmentajan kanssa, sekä hänen antamistaan kirjallisista ja muista tehtävistä, jotka teen siis kotosalla tietokoneella ja palautan sähköpostitse valmentajalle tai käsittelemme tehtävät etäkontaktoinnin aikana.
Tässä jokunen kysymys aiheesta:

1) Miten merkitsen tämän palvelun työttömyysajan ilmoitukseen? Merkitsenkö vain nuo kontaktipäivät (ajat vaihtelevat tunnista ylöspäin), vai voinko merkitä myös nuo tehtävien tekoon käyttämäni päivät?

2) Voinko merkitä koko päivän, vaikka tuo etätapaaminen valmentajan kanssa vie esim. vain tunnin tai pari tuntia?

3) Merkitsenkö jo lomakkeen etusivulla valinnaksi "Olen aloittanut/aloitan TE-toimiston kanssa sopimani palvelun", vaikka se alkoi vasta työttömyysjakson jo kestettyä joitakin päiviä ( palvelu ei siis alkanut jakson alussa)? Vai merkitsenkö alussa kohdan "Työttömyys jatkuu" ja sitten vasta "kalenterisivulla" ko. päivien kohdalle "TE-toimiston kanssa sovitussa palvelussa"?

4) Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon tehdessäni työttömyysajan ilmoitusta nyt tämän työllistymistä edistävän valmennusjakson aikana?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 15 Elo 2019, 09:24

Hei MCS!

1) Mikäli TE-palvelut ovat antaneet työvoimapoliittisen lausunnon työllistämistä edistävästä palvelusta, merkitse kyseisten päivien kohdalle TE-toimiston kanssa sovitussa palvelussa. Näitä ovat työvoimakoulutus, omaehtoiset opinnot, työnhakuvalmennus, uravalmennus, työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta. Kyseisiltä päiviltä tulee kulukorvaus.

Jos kyseessä on jokin muu työvoimaviranomaisen järjestämä toiminta, tulee työttömyysajanilmoitukseen valita muussa työllistymistä tukevassa palvelussa. Nämä kerryttävät aktiivimallin aktiivisuutta, mutta eivät oikeuta kulukorvaukseen.

Ilmoita osallistumispäivät ja -tunnit päiväkohtaisesti. Ilmoita myös etäpäivät. Kerro ilmoituksen 'Lisätietoja' -kohdassa tarkemmin millaisesta palvelusta on kyse.

2) Ilmoitus tulee täyttää toteutuneiden tuntien mukaan, eli esimerkiksi etätapaamisen todellisen keston mukaisesti.

3) Voit valita jo lomakkeen etusivulla vaihtoehdon "Olen aloittanut/aloitan TE-toimiston kanssa sopimani palvelun" tai "Olen aloittanut/aloitan muun työllistymistä tukevan palvelun", kuten kohdassa 1) ohjeistettu.

4) Muuta erityistä huomioitavaa asiassa ei ole. Käsittelijä pyytää sinulta tarvittaessa lisätietoja.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi