Työmarkkinatuen tarveharkinta/ kuntouttava työtoiminta 2pv/vk

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

mikodeemus

Työmarkkinatuen tarveharkinta/ kuntouttava työtoiminta 2pv/vk

Lukematon viesti Kirjoittaja mikodeemus » 21 Syys 2020, 15:45

Moi!

Voimavarani eivät riitä 6h/pv ja 5pv/viikko kuntouttavaan työtoimintaan. Voisin kyetä tekemään vaikka 2pv/vk (6h/pv) tai 3-4pv/vk ja 4h/pv. Tosin voi olla tuokin optimistista mutta voisin kokeilla.

Kysymykseni kuuluu, jos olen kuntouttavassa työtoiminnassa vaikka tuon 2pv/vk ja 6h/pv niin poistuuko työmarkkinatuen tarveharkinta kokonaan vai ainoastaan noiden kahden päivän osalta kun käyn kuntouttavassa työtoiminnassa?

Onko olemassa jotain tuntirajaa paljonko pitää kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa täytyy (päivä tai viikko tasolla) jotta tarveharkinta poistuu kokonaisuudessaan? Riittääkö esim 5pv/vk ja 3h/pv?

Olen ollut sairaslomalla vuodesta 2015 ja työkyvytön vuodesta 2010 mutta Varma ja kela hylkäävät toistuvasti kuntoutustukihakemukset ja koska minulla on näennäisiä pääomattuloja (sijoitusasuntoja joiden vuokrat menee lainanhoitoon) en saa työmarkkinatukea ja sairaspäivärahaa olen saanut joka toinen vuosi. Nyt en taas saa mitään ja tarvisin ruokarahaa ja voimavarani voisivat riittää tuollaiseen 12-15h/vk työskentelyyn. Tosin en ole varma riittääkö.

Kela | työttömyysturva

Re: Työmarkkinatuen tarveharkinta/ kuntouttava työtoiminta 2pv/vk

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 22 Syys 2020, 08:43

Hei mikodeemus!

Tarvehankinnan kannalta ei ole merkitystä, oletko kuntouttavassa työtoiminnassa 2 päivää viikossa vaiko 5 päivää viikossa. Eli vaikka työtoiminta kohdallasi harvenisi, niin ei tarvehankintaa sovelleta niin kauan kuin olet kuntouttavassa työtoiminnassa. Tarvehankinta poistuu siis kokonaan joka tapauksessa.

Selvittele toki TE-palveluiden kanssa tuo mahdollinen muutos kuntouttavaan työtoimintaasi, niin he lähettävät siitä uuden lausunnon Kelaan. Tsemppiä tilanteeseesi!

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi