Työmarkkinatuen tarveharkinta jos perustaa yrityksen

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

mikodeemus

Työmarkkinatuen tarveharkinta jos perustaa yrityksen

Lukematon viesti Kirjoittaja mikodeemus » 21 Syys 2020, 15:53

Moi!

Olen ollut pitkään sairaslomalla enkä ole täysin työkykyinen. Tarveharkinnan vuoksi en kuitenkaan saa työttömyysturvaa ja kuntoutustuki on hylätty nyt 3 kertaa putkeen joten saan joka toinen vuosi perussairaspäivärahaa ja joka toinen vuosi olen elänyt velkaa nostamalla (minulla on sijoitusasuntoja joiden vuokrat menee lainanlyhennykseen mutta tämän vuoksi en saa työmarkkinatukea). Nyt en saa taas kuin aikuisen vammaistukea noin 90€/kk enkä mitään muuta.

TE toimistosta sanottiin että jos perustaa yrityksen niin saa ensimmäisen 4kk ajalta työmarkkinatukea kun on uusi yritys. Voisin kokeilla tehdä hoitotyötä mutta tiedän että voimavarani huomioiden voisin tehdä ehkä 400-800€/kk tuloa (josta sitten vähennetään kaikki kulut eli verot, kirjanpitäjät jne). Yritykselläni pystyisin siis tekemään itselleni tuloa ehkä ehkä 2-300€/kk jolla ei Suomessa tietenkään pysty elämään).

Jos näin teen niin poistuuko työmarkkinatuen tarveharkinta tuolta 4kk ajalta sillä tuo 300€/kk ja siihen päälle työmarkkinatuki pystyisin elättämään itseni taas muutaman kuukauden eteenpäin ja selviäisin sydäntalven ylitse?

Kela | työttömyysturva

Re: Työmarkkinatuen tarveharkinta jos perustaa yrityksen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 22 Syys 2020, 08:53

Hei mikodeemus!

Tuolle neljän kuukauden ajalle tarvehankinta ei poistu, eli vaikka yrittäjänä toimiminen ei estä etuuden saamista tuossa tilanteessa, niin yritystoiminnasta saadut tulot sovitellaan kuitenkin työttömyysturvan kanssa tuona aikana.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi