Valehdellaanko minulle?

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Ukuli

Valehdellaanko minulle?

Lukematon viesti Kirjoittaja Ukuli » 03 Loka 2020, 15:21

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Olen ollut siellä jo useita vuosia, ikää on jo 58 vuotta.
Kotipaikkakunnallani ei ole töitä nuoremmilekaan, saatikka sitten minun ikäiselleni naiselle.

Nyt kuntouttavan työtoiminnan paikkani henkilöstö on alkanut puskea työvoimatoimiston henkilön aloitteesta meitä vanhempia ihmisiä ulos kuntouttavasta ja yrittää pakottaa kaikki vanhemmat kuntokartoitukseen ja kuntoutukseen (itselläni ei ole mitään ongelmia tai tarvetta kuntoutukseen tai kuntokartoitukseen. Olen ns. perusterve ).
Meille myös pakkosyötetään mm. Topakka hankettta. mikä on käsittääkseni tarkoitettu nuorille ja nuorille aikuisille eikä eläkeikää lähestyville ihmisille. Varsinaisia eläkeläisiä kuntouttavan toimipaikassani on useita.
Heidän annetaan olla siellä niin kauan kuin itseään huvittaa.

Se, että olen jo ikääntynyt, ei näköjään riitä syyksi siihen etten enää jaksa tehdä töitä samaan tahtiin kuin nuotemmat ihmiset.
Sen enempää TVT:n toimihenkilö, kuin kuntouttavan työtoiminnan oohjaajatkaan eivät suostu tajuamaan, että ikä tekee tehtävänsä, eikä siihen auta kuntoutus kartoitukset tai kuntouttavat toimenpiteet, vaan jankuttavat että Kela vaati toimenpiteitä.

Olin hiukan ällistynyt siitä että Kela olisi puuttumasssa ihmisten työllistämiseen ja aloin vallan miettiä onko minulta jäänyt jotain huomaamatta, vai onko tullut uusia sääntöjä ja määräyksiä.

Voisiko joku Kelasta tarkentaa asian:
Onko Kelalle mitään merkitystä kuinka kauan henkilö on kuntouttavassa työtoiminnassa, vai kuuluuko sen pituuden päättäminen kunnille ja työvoimaviranomaisille? Sotellle?
Onko mitään mustaa valkoisella millä oikeudella TVT:n vastuuhenkilö voi puuttua siihen kuinka kauan kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään henkilöiden kohdalla?

Kotipaikkakunnallani ei todellakaan ole paljoakaan töitä, eikä työkokeilupaikkojakaan.
Minulla ei ole autoa eikä varaa käydä kauempana töissä.
Kuntouttava työtoiminta on tarjonnut ainakin jotain tekemistä.
Pitääkö nyt vaan jäädä perustyöttömäksi ja ryhtyä tekemään uudelleen ja uudelleen hyödyttömiä työnhakuja saadakseni kuukausittaisen työttömyysturvan? Minun iässäni?
Mitä vikaa siinä on että ihminen pysyy kuntouttavassa työtoiminnassa jos kerran viihtyy siellä, eikä muuta työtä ole tarjolla?

Ukuli

Re: Valehdellaanko minulle?

Lukematon viesti Kirjoittaja Ukuli » 03 Loka 2020, 15:23

No niin, ennenkuin kukaan muu ehtii: Kirjoitusvirheitä saattoi tulla. Entäs sitten?
Kärsin keskivaikeasta lukihäiriöstä, joten kirjoitusvirheet ovat minulle arkipäivää.
Koettakaa kestää. Ihmiset ovat kaikki erilaisia.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Loka 2020, 15:32

Kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään 3–24 kuukauden mittaiseksi jaksoksi kerrallaan.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Loka 2020, 12:55

Olet ollut vuosiakausia "kuntouttavassa työtoiminnassa" jossa viihdyt mutta kerrot olevasi ns perusterve ja et tarvi mielestäsi "kuntoutusta". Eikö ole hiukan ristiriitaista ?

Työvoimapalvelujen tehtävä on edistää ihmisten työelämään siirtymistä, ei järjestää paikkoja jossa "viihdytään" vuodesta toiseen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Loka 2020, 13:00

Perusterveellä tarkotetaan varmaan ihmistä jolla ei ole esim. diabetestä.Perusterve voi olla vaikka olis psyykesairauksia.Mä olin 2 vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa ja mäkin olin perusterve.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Loka 2020, 21:35

Kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelu jonne on laitettu paljon ihmisiä jotka ei sinne kuulu vain sen takia että kunnat säästää ns sakkomaksuista joita tulee kunnille niistä kuntalaistyöttömistä jos ei ole työtön missään palvelussa. Kyseinen toimintahan on tarkoitettu ihmisille jolla on esim elämänhallintaongelmia tms joten kysyjän kertomuksen mukaan viranomaiset toimii aivan oikein siivotessaan kysyjän kaltaiset tästä palvelusta pois niiille kelle se kuuluu.

Se että kysyjä on ollut vuosikausia vain tuolla "perusterveenä viihtymässä" on ollut virhe ei se mitä nyt viranomaiset aikoo.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 05 Loka 2020, 10:30

Hei Ukuli!

Kela ei päätä tai sovi kenenkään kanssa kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä. Kela antaa päätöksen työttömyysetuuden maksamisesta TE-palveluiden antaman työvoimapoliittisen lausunnon perusteella. Sinun kannattaakin keskustella aiheesta tarkemmin TE-palveluiden kanssa tai tutustua kuntouttavan työtoiminnan periaatteisiin esimerkiksi osoitteessa https://stm.fi/kuntouttava-tyotoiminta.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Loka 2020, 17:05

Vieras kirjoitti:
04 Loka 2020, 21:35
Kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelu jonne on laitettu paljon ihmisiä jotka ei sinne kuulu vain sen takia että kunnat säästää ns sakkomaksuista joita tulee kunnille niistä kuntalaistyöttömistä jos ei ole työtön missään palvelussa. Kyseinen toimintahan on tarkoitettu ihmisille jolla on esim elämänhallintaongelmia tms joten kysyjän kertomuksen mukaan viranomaiset toimii aivan oikein siivotessaan kysyjän kaltaiset tästä palvelusta pois niiille kelle se kuuluu.

Se että kysyjä on ollut vuosikausia vain tuolla "perusterveenä viihtymässä" on ollut virhe ei se mitä nyt viranomaiset aikoo.
Näinhän se menee...
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasa ... ntoutusta/

Ukuli

Lukematon viesti Kirjoittaja Ukuli » 07 Loka 2020, 09:32

No niin.
Olen tosiaankin "perusterve" eli minulla ei ole mitään kroonista sairautta eikä työtä rajoittavaa vammaa.
Sanoopa laki mitä hyvänsä, minun kotipaikkakunnallani kuntouttavaan työoimintaan on sijoitettu pilvin pimein perusterveitä pitkäaikaistyöttömiä , samoin kuin venäjälätä suomeen muutttaneita.Osa heistä ei osaa sanaaakaan suomea, eikä kielikoulutusta järjestetä toimipaikassanikaan.
Näin ilmeisesti tehdään koska mitään muuta eivät keksi. Töitä kun ei vaaan meidän ikäluokalle ole.
Vapaaehtoista tämä meille ei ole, koska ellei toimenpiteeseen suostuta, uhkana on karenssi ja toimeeentulotuen menetys.

Kun puhuin kuntoutuksesta, tarkoitin kuntoutuskartoituksen perusteella annettua lähetettä fysikaaliseen kuntoutukseen johon ainakin minun kotikunnassani yritetään jostain syystä änkeä lähes jokaista, oli siihen tarvetta tai ei.

Kiitos Kelalle asian selventämisestä.
Nyt voidaan aloittaa keskustelu toimipaikassani, miksi meille ei puhuta siellä asioista suoraan, vaan käyttävät tekosyynä milloin Kelaa, milloin mitäkin instanssia.
Itse ole hyvinkin perillä kuntouttavan työtoiminnan periaatteista, laista ja määräyksistä.
Toimipaikkani henkilökunta vain tuntuu pitävän meitä kaikkiätyperyksinä joille voi syöttää millaisia tarinoita tahansa.

Minulle on kenenkään turha lukea madonlukuja onko minulla aihetta tai ooikeutta ola kuntouttavassa työtoiminnassa.
Olkoot sen periaatteet ja perusajatus mikä hyvänsä, kentällä asiat toimivat aivan toisin.
Sama se on tilanne muissakin kunnissa, ei pelkästään meillä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Marras 2020, 09:33

Jos kokee saaneensa asiatonta kohtelua, niin aina voi ja varmaan myös kannattaa tehdä kantelu.
http://toimistot.te-palvelut.fi/documen ... a136be785c

Onhan kyseenalaisiin menettelyihin tarvittaessa puututtu ennenkin, esim.
http://yle.fi/uutiset/3-8529532