Opintopisteiden kertyminen sairausloman aikana työttömyysetuudella opiskellessa

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

linkage_disequilibrium

Opintopisteiden kertyminen sairausloman aikana työttömyysetuudella opiskellessa

Lukematon viesti Kirjoittaja linkage_disequilibrium » 19 Maalis 2021, 13:12

Hei! Olen opiskellut yliopistossa täysipäiväisesti työttömyysetuudella syksystä 2019 lähtien, ja nyt siis on periaatteessa viimeinen lukukausi menossa tällä etuudella. Alun perin työttömyysetuuden piti päättyä 25.8.2021, mutta minulle kirjoitettiin eilen sairauslomaa 60 päivää, mikä siirtää työttömyysetuuden maksua saman verran eteenpäin, siis 25.10.2021 asti. Te-toimiston mukaan saan silti jaksamiseni mukaan opiskella sairausloman aikana. Luin kuitenkin Kelan sivuilta opintotuen osalta, että sairauspäivärahaa hakiessa saa sairausloman aikana opintopisteitä kertyä enintään 3 op/kk. Onko sama raja voimassa myös työttömyysetuudella opiskellessa?

Entä missä vaiheessa Kela tarkastaa nämä kertyneet opintopisteet, ja mistä Kela tietää, milloin olen ne todellisuudessa suorittanut? Minulle on tämän vuoden alusta lähtien kirjattu vasta 3 op, sillä pari isotöistä kurssia kestää koko lukukauden ajan. Niistä on kuitenkin valtaosa työstä jo tehty, mutta jos minulle niistä humpsahtaa yhtäkkiä 15 opintopistettä sairausloman aikana, katsooko Kela, että olen opiskellut aivan liikaa sairauslomalla? Minulla on nyt siis toisaalta paineita opiskella vähemmän sairausloman aikana, ja toisaalta taas sairausloman loputtua paineita opiskella riittävällä intensiteetillä, että saan tältä vuodelta kasaan 44 op lokakuun loppuun mennessä. Jos jätän nyt keväällä kursseja kesken tai suorittamatta, en välttämättä saa riittävästi opintopisteitä kerättyä lokakuun loppuun mennessä, koska en voi kurssien aikatauluihin ja deadlineihin vaikuttaa. Eli jos nyt saan sen 44 op kerättyä, uskooko Kela, että suoritin niistä sairausloman aikana vain sallitun määrän?
Viimeksi muokannut Kela | sairausetuudet, 22 Maalis 2021, 08:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty sairastamisen palstalta. Vastattu sairauspäivärahan osalta.

Kela | työttömyysturva

Re: Opintopisteiden kertyminen sairausloman aikana työttömyysetuudella opiskellessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 22 Maalis 2021, 10:11

Hei linkage_disequilibrium!

Se aika minkä opiskelet työttömyysetuudella, opintojesi edistymiseen vaikuttavat muutokset ilmoitetaan TE-palveluihin. Jos opintosi hidastuvat, tarkista TE-palveluista, vaikuttaako se omaehtoisen opiskelusi kestoon. Kela maksaa työttömyysetuutta omaehtoisen opiskelun ajalta TE-palveluiden tekemän työvoimapoliittisen lausunnon perusteella.

Ystävällisin terveisin
Päivikki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi