Kevään 2021 yhteishausta, kun on kuntoutustuella

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Vieras

Kevään 2021 yhteishausta, kun on kuntoutustuella

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Maalis 2021, 15:16

Hei, olen 20-vuotias, kevään 2019 ylioppilas. Olen hakenut opiskelupaikkaa kevään 2019 ja 2020 yhteishauissa, mutta en ole päässyt yliopistoon sisään. Tällä hetkellä olen Kelan kuntoutustuella ja sille haetaan jatkoa. Pitääkö minun tästä huolimatta hakea tänäkin keväänä opiskelupaikkaa, vaikka en terveydellistä syistä edes pystyisi osallistumaan pääsykokeisiin taikka ottamaan vastaan mahdollista opiskelupaikkaa? Kysyn tätä siksi, että en menettäisi oikeuttani työttömyysetuuteen toistaiseksi, jos kyseistä etuutta joskus joudun hakemaan.

Kela | työttömyysturva

Re: Kevään 2021 yhteishausta, kun on kuntoutustuella

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Maalis 2021, 10:19

Hei!

Pääsääntö on, että jos olet 18–24-vuotias työtön eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, sinun pitää hakea opiskelemaan keväällä. Hae sellaiseen koulutukseen, joka alkaa seuraavana syksynä, johtaa tutkintoon ja parantaa ammatillisia valmiuksiasi. TE-palvelut selvittää, oletko hakenut koulutukseen. Kela saa tämän tiedon TE-palveluilta ja maksaa työttömyysetuuden, jos ehdot täyttyvät. Sinun kannattaa vielä varmistaa TE-palveluista, koskeeko koulutukseen hakeutuminen myös tässä tilanteessa sinua, koska olet tällä hetkellä kuntoutustuella.

Ystävällisin terveisin
Päivikki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Maalis 2021, 10:33

Hei, tiedän kyllä nuo alle 25-vuotiaan velvollisuudet eli vastauksesta ei ollut minulle mitään hyötyä. Oletin/oletan, että teillä on ollut samanlaisia tapauksia kuin minä ja olisin siten saanut täsmällisen vastauksen, mutta nähtävästi on helpompaa pallotella asiakkaita TE-toimiston ja teidän välillä vastaamatta kysymyksiin. Yritän nyt vielä saada vastauksen teiltä siihen, että pitääkö pitkäaikaissairaan oikeasti hakea koulutukseen, vaikka ei sairautensa takia pystyisi osallistumaan pääsykokeisiin tai ottamaan vastaan mahdollista opiskelupaikkaa eli hakea vain lakipykälien takia opiskelupaikkaa?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Maalis 2021, 15:14

Hei!

Kelassa emme voi kysymykseesi tarkemmin vastata koska TE-palvelu selvittää tämän asian. He tutkivat työnhakijan tilanteen ja antavat lausunnon Kelaan. Sen perusteella Kela antaa päätöksen työttömyysetuudesta. Sinun kannattaa siis esittää tämä kysymys TE-palvelulle.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi