Työttömän lyhyt työjakso

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kesatyolainen

Työttömän lyhyt työjakso

Lukematon viesti Kirjoittaja Kesatyolainen » 20 Huhti 2021, 19:51

Hei!

Olen muuttamassa omaan asuntoon ja olen tällä hetkellä työtön. Minulle myönnettiin täysi asumistuki. Olen kuitenkin mahdollisesti pääsemässä kesätöihin noin 3 kuulaudeksi ja tämän jälkeen työttömyys jatkuisi tai aivan pienellä palkalla (n.150€/kk) osa-aikaisena.
Kesätyöpaikastani saisin ihan normaalia palkkaa arvio 1500-2000€/kk ja mietin asumistuen tarkistusta. Jos olen tällä hetkellä työtön ja saan 3kk työsuhteen jonka jälkeen taas työtön niin lasketaanko tulo jatkuvana vai keskiarvolla? Sillä, jos keskiarvolla saisin myös kesällä tukea, mutta jatkuvana en vaikka sen jälkeen tulot olisivat taas melkein nollissa. Onko tässä tapauksessa merkitystä sillä että merkitäänkö työsuhde esimerkiksi 1.6-31.8 vai esimerkiksi 7.6-31.8 (jolloin tuki tarkistetaan vasta 1.8.???
Onko merkitys työsuhteen pituudessa (3kk tai enemmän) vai tarkistumis ajankohdasta (3kk tai enemmän)
Toivottavasti selityksestäni ymmärsi jotain :D

Kela | työttömyysturva

Re: Työttömän lyhyt työjakso

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 21 Huhti 2021, 10:08

Hei Kesatyolainen!

Työsuhteen alkamisajankohta määrittää sen, mistä alkaen tuki tarkistetaan. Tuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Jos työt alkavat 1.6., tarkistus olisi 1.7. alkaen. Mikäli työn aloitus on myöhemmin kesäkuussa, tarkistus on 1.8. alkaen.

Kummassakin tilanteessa lasketaan keskiarvotulo 12 kuukaudelle tarkistusajankohdasta alkaen, koska tulot eivät pysy samanlaisina vähintään 3 kuukautta. Tulojen jatkumista tarkastellaan tuen tarkistusajankohdasta alkaen, ei työsuhteen alusta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi